Urząd Morski w Gdyni poinformował, że do Portu Nowy Świat na Mierzei Wiślanej przypłynęła specjalistyczna jednostka - pogłębiarka ssąca nasiębierna. Statek Ursa będzie obsługiwał ponad dwudziestokilometrową drogę wodną łączącą Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską.
Jednostka Ursa, która na stałe będzie cumować w Porcie Nowy Świat na Mierzei Wiślanej, posiada własny system pogłębiarski oraz ładownię, która w trakcie pracy wypełniana jest urobkiem, pobieranym ze spłyconych miejsc np. na torze podejściowym, i z której następnie za pomocą systemu pomp i rurociągów ten urobek wypompowuje się na miejsce odkładu.
Rzeczniczka prasowa Urzędu Morskiego w Gdyni Magdalena Kierzkowska podała, że umowę na budowę nowej jednostki podpisano w marcu 2022 roku. Wyjaśniła, że zakładała ona zaprojektowanie, budowę, wyposażenie i dostawę statku.
"Wartość kontraktu wyniosła 117 mln zł, a zrealizowała go fińska stocznia Tyovene Oy, która przy tym projekcie współpracowała z firmami z Holandii" - przekazała. Dodała, że pod koniec października 2022 roku miała miejsce uroczystość położenia stępki, a niecały rok później pogłębiarka została zwodowana.
"Ursa to specjalistyczna jednostka pływająca - pogłębiarka ssąca nasiębierna. Jej podstawowym zadaniem będzie obsługa nowej, ponad dwudziestokilometrowej drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską" - wyjaśniła Kierzkowska.
Kanał Żeglugowy, będący częścią nowej drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską, otwarto 17 września 2022 r. Polska, dzięki przekopowi przez Mierzeję Wiślaną, zyskała niezależne od Rosji przejście z Zalewu na Bałtyk.
Całkowita długość drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga to prawie 23 km, w tym samo przejście przez Zalew Wiślany liczy nieco ponad 10 km, na rzece Elbląg – także ponad 10 km; pozostałe ok. 2,5 km to odcinek, na który składają się: śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe. Kanał oraz cały tor wodny będą miały docelowo 5 m głębokości.
autor: Piotr Mirowicz
pm/ pad/
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów