Z Finlandii do Polski przybył 12 czerwca specjalistyczny statek przeznaczony do obsługi drogi wodnej przez Mierzeję Wiślaną. Specjalistyczny statek, który zasili flotę Urzędu Morskiego w Gdyni, będzie wykorzystywany też do utrzymywania torów podejściowych do portów morskich do głębokości 18 metrów.
Statek był budowany przez fińską stocznię Tyovene Oy, która przy tym projekcie współpracowała również z firmami z Holandii. Kontrakt obejmował także dostarczenie systemu rurociągów refulacyjnych. Dostawa tego sprzętu odbędzie się wraz z kontenerami transportowymi i systemem kotwiczenia końcówki przeznaczonej do połączenia z systemem wyładowczym pogłębiarki. Wodowanie pogłębiarki odbyło się we wrześniu 2023 roku.
Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że dzięki wykorzystaniu tego statku do prac związanych z obsługą drogi wodnej już za dwa lata do portu w Elblągu będą mogły wpływać duże statki o długości 100 metrów i zanurzeniu 4,5 metra.
URSA zacumowała w Porcie Nowy Świat. Jest to pogłębiarka ssąca nasiębierna, której podstawowym zadaniem będzie obsługa nowej, ponad dwudziestokilometrowej drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. Parametry zamówionej jednostki są następujące:
Za dwa lata do portu w Elblągu będą mogły wpływać duże statki o długości 100 metrów i zanurzeniu 4,5 metra.⛴️
— Ministerstwo Infrastruktury (@MI_GOV_PL) June 12, 2024
A już dziś do Portu Nowy Świat na Mierzei Wiślanej wpłynęła URSA czyli Niedźwiedzica.🐻
Nowa specjalistyczna jednostka pływająca - pogłębiarka Urzędu Morskiego w Gdyni…
Przybliżona długość całkowita (z wyłączeniem połączenia dziobowego) - 62 metrów
Maksymalna szerokość, konstrukcyjna - 12 metrów
Maksymalna konstrukcyjna wartość zanurzenia - 3,9 metrów
Pojemność ładowni na najwyższym poziomie przelewu - powyżej 950 m3
Maksymalna głębokość pogłębiania poniżej linii wody - 18 metrów
Minimalna prędkość marszowa w stanie zanurzenia ładunkowego - 8 węzłów
Umowę na budowę pogłębiarki podpisano w marcu 2022 roku. Zakładała ona zaprojektowanie, budowę, wyposażenie i dostawę statku do zamawiającego. Wartość kontraktu wynosiła 116,5 mln zł.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów