Estońska marynarka wojenna zatrzymała w piątek w godzinach porannych tankowiec Kiwala, wchodzący w skład rosyjskiej "floty cieni" - poinformował estoński nadawca ERR.
Tankowiec bez bandery wpłynął na wody terytorialne Estonii o godz. 4.19.
Dowódca Sił Morskich Estonii, komandor Ivo Vaark, poinformował, że dotychczasowe śledztwo nie jest prowadzone w kierunku podejrzenia o zagrożenie dla obiektów infrastruktury krytycznej. Na pokładzie tankowca przebywają 24 osoby, a obecnie znajduje się on w pobliżu wyspy Aegna, w odległości 14 km na północ od Tallina. Kiwala zmierzała do Ust-Ługi w rosyjskim obwodzie leningradzkim, położonej około 110 km od Petersburga.
Według estońskiego nadawcy ERR kapitanem statku jest obywatel Chin. Obecnie władze Estonii sprawdzają stan techniczny jednostki i dokumenty pozostałych członków załogi.
Zgodnie z informacjami ukraińskiego portalu WarSanctions, Kiwala należy do rosyjskiej "floty cieni", czyli tankowców rejestrowanych pod obcymi banderami, które zapewniają - mimo sankcji nałożonych przez USA - ciągłość eksportu rosyjskich produktów naftowych do krajów trzecich. Według danych portalu właściciele i zarządzający statkiem regularnie zmieniali się, aby uniknąć bezpośrednich powiązań z Rosją i ukryć prawdziwych beneficjentów. Ostatnio statek pływał pod banderą Dżibuti. Obecnie w bazie Equasis statek jest oznaczony jako używający fałszywej flagi Dżibuti, co oznacza, że deklaruje rejestrację w tym kraju, choć nie jest tam w rzeczywistości zarejestrowany. Według tej samej bazy właścicielem Kiwali jest firma z Mauritiusa, ale jej managementem zajmuje się spółka z Chin.
wtz/ szm/ + jm
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów