Świnoujski Morski Park Przemysłowy mógłby przejąć majątek i kadrę Morskiej Stoczni Remontowej Gryfia. Marszałek Olgierd Geblewicz oraz prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz podpisali list intencyjny o przystąpieniu do współpracy, która ma doprowadzić do realizacji tego ambitnego projektu. Zdaniem samorządowców jest to szansa na uratowanie potencjału świnoujskiego oddziału Gryfii, które chce sprzedać Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.
Stworzenie parku przemysłowego o profilu stoczniowym i offshore-owym, to oferta Samorząd Województwa oraz Miasta Świnoujście dla Rządu RP i odpowiedź na coraz bardziej niepokojące sygnały dotyczące dalszych losów świnoujskiego oddziału Morskiej Stoczni Remontowej Gryfia oraz załogi przedsiębiorstwa. Potwierdzeniem deklaracji jest list intencyjny o rozpoczęciu współpracy. Aby projekt zrealizować strony oczekują konkretnych działań od Rządu RP. Mowa o restrukturyzacji Morskiej Stoczni Remontowej Gryfia S.A., czego efektem powinno być wydzielenie podmiotu funkcjonującego jako zorganizowana część przedsiębiorstwa. Wskazany podmiot powinien być właścicielem nieruchomości i środków produkcji znajdujących się na terenie MSR Gryfia S.A. w Świnoujściu. To niezbędny krok by skomunalizować majątek likwidowanego przedsiębiorstwa. Zdaniem samorządów konieczne jest także wykonanie audytu stanu i struktury aktualnego zatrudnienia pracowników świnoujskiego oddziału Gryfii i przygotowania kadry do przejęcia przez nowy podmiot.
- Teren Morskiej Stoczni Remontowej w Świnoujściu, to miejsce z ogromnym potencjałem gospodarczym. Wciąż nie brakuje tam ludzi o wysokich kwalifikacjach w branży remontów statków oraz budowy instalacji offshore. Niedopuszczalne jest zmarnowanie takich aktywów gospodarczych. Docierają do nas informacje, że w chwili obecnej wywożony jest sprzęt, a doki przygotowywane są do opuszczenia Świnoujścia. By do tego nie dopuścić, chcemy wyjść jako samorządowcy z konstruktywną ofertą dla rządu. Mamy doświadczenia w zakresie komunalizacji firm i majątku państwowego, mamy również doświadczenia w zakresie pozyskiwania inwestorów dla obszarów postoczniowych. Uważamy, że stworzenie w tym miejscu Morskiego Parku Przemysłowego dałoby szansę na zatrudnienie dla kadry świnoujskiego oddziału Gryfii, jak również na stworzenie nowych miejsc pracy u kilku lub większej ilości inwestorów, którzy zdecydowaliby się rozwijać swoje biznesy w tym miejscu, mógłby tam powstać swoisty klaster morski – powiedział marszałek Województwa Zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz.
Samorząd Województwa i Miasto Świnoujście zadeklarowały, że po spełnieniu przez rząd wskazanych w liście intencyjnym warunków, powołają Świnoujski Morski Park Przemysłowy, do którego trafią aktywa i kadra. Kolejnym krokiem będzie zaangażowanie w pozyskanie zewnętrznych, prywatnych, krajowych i zagranicznych dzierżawców oraz inwestorów, którzy rozpoczną działalność gospodarczą w oparciu o aktywa Parku Przemysłowego. Wsparcia udzieli Centrum Inicjatyw Gospodarczych Urzędu Marszałkowskiego, a także Wydział Rozwoju Gospodarczego i Obsługi Inwestorów Miasta Świnoujście. Pracownicy ŚMPP mogli by być przenoszeni do poszczególnych dzierżawców i inwestorów.
- Los Morskiej Stoczni Remontowej "Gryfia" leży nam na sercu, ponieważ jest to jeden z większych zakładów w naszym mieście, w którym pracę znajdują mieszkańcy Świnoujścia. Tylko w taki sposób, który zaproponowano podczas spotkania z ministrem gospodarki morskiej Markiem Gróbarczykiem, czyli jego komunalizacja, gwarantuje, że stocznia nadal pozostanie stocznią i będzie funkcjonowała z korzyścią dla regionu i mieszkańców – powiedział Prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz.
List intencyjny został podpisany przez marszałka Olgierda Geblewicza i prezydenta Janusza Żmurkiewicza 21 września 2020 r. Jest to reakcja na zapowiedzi Zarządu Morskiej Stoczni Remontowej Gryfia o wszczęciu procedury zbycia prawa własności i prawa wieczystego użytkowania nieruchomości, na której znajduje się stocznia w Świnoujściu. Plany Zarządu Spółki mają wsparcie ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española