PMK
Norweski koncern energetyczny, Equinor, wybrał zakład Gulen Industrial Harbour w norweskim Sogn og Fjordane na wykonawcę swojego drugiego projektu jedenastu pływających turbin wiatrowych.
Hywind Tampen będzie w stanie wytwarzać energię na potrzeby wielu platform wiertniczych na Morzu Północnym. Dzięki turbinom emisja CO2 na złożach Snorre i Gullfaks ma się zmniejszyć o 200 tys. ton rocznie.
- Equinor w imieniu partnerów, podpisał kontrakt z Gulen Industrial Harbour w Sogn og Fjordane na podstawie wysokiej oceny bezpieczeństwa oraz warunków technicznych i handlowych zakładu – powiedział Olav-Bernt Haga, dyrektor projektu.
Przy łącznej mocy 88 megawatów (MW) turbiny zapewnią około 35% rocznego zapotrzebowania na moc pięciu platform. Oprócz turbin wiatrowych, zainstalowany zostanie także specjalny akumulator litowo-jonowy o pojemności 1 MWh. Jego zadaniem będzie łagodzenie efektu nieciągłości produkcji energii wiatrowej przez farmę, co przyczyni się do obniżenia kosztów i optymalizacji dostaw do sieci.
Hywind Tampen jest kontynuacją projektu Hywind Scotland, który wyprzedził oczekiwania i przekroczył średnią branżową w zakresie dostępności energii przez cztery z pierwszych sześciu miesięcy działalności.
Hywind Scotland zlokalizowana jest w odległości ok. 25 km od miasta Peterhead w Szkocji, w miejscu, w którym głębokość morza sięga prawie 130 m. Instalowane w morskim dnie tradycyjne turbiny wiatrowe mogą pracować na głębokości zaledwie 50 m. Jak podkreślają przedstawiciele firmy Statoil, która razem z Masdar wybudowała pierwszą na świecie pływającą farmę wiatrową, 80 % miejsc sprzyjających produkcji energii wiatrowej znajduje się właśnie na obszarach, gdzie głębokość morza przekracza 60 m. Ten nowoczesny projekt spełnił ten wymóg.
Norwegia na kursie innowacji, autonomii i dekarbonizacji. Siła klastrowych inicjatyw
W południowokoreańskiej stoczni zwodowano kolejny statek napędzany LNG dla CMA CGM
Geofizyka Toruń oferuje platformę samopodnośną na wynajem
W chińskiej stoczni zwodowano najnowszy okręt podwodny dla Pakistanu
Coraz większy nacisk na zrównoważony rozwój w żegludze ro-ro i dekarbonizację transportu
Masowce – królowie oceanów i portów