pc/PAP/damen.com
Stocznia Damen Shipyards z Kędzierzyna-Koźla wykona kadłuby dwóch łodzi patrolowych dla holenderskiej policji – poinformował PAP prezes firmy Jacek Małek.
Prezes Małek powiedział PAP, że umowa obejmuje wykonanie w kędzierzyńskiej stoczni dwóch aluminiowych kadłubów łodzi patrolowych o długości 25 i 20 metrów. Po wycięciu i zespawaniu wszystkich elementów łodzie trafią do Holandii, gdzie zostanie zamontowana nadbudówka i osprzęt techniczny. Według informacji spółki istnieje możliwość poszerzenia zamówienia o kolejne trzy łodzie.
"Już po Nowym Roku rozpoczynamy prace. Wiosną 2019 r. obie jednostki muszą być w Holandii. Dla naszej stoczni jest to pewne wyzwanie. Po raz pierwszy robimy kadłuby aluminiowe. Nie są to jednostki o dużych gabarytach, więc może w nich pracować ograniczona liczba osób. Na szczęście mamy wypróbowaną ekipę, która powinna sprostać zadaniu" – podkreśla Małek.
Po wykonaniu kadłuby przepłyną Odrą do Choruli pod Opolem, a następnie po załadunku na ciężarówki pojadą do Holandii. Kontrakt dla holenderskiej policji jest kolejnym zamówieniem, jakie stocznia realizuje dla armatorów z tego kraju. Firma w przyszłym roku rozpocznie budowę pięciu elektrycznych autobusów wodnych, które będą użytkowane przez Arrivę w Kopenhadze.
Holenderska policja w czerwcu tego roku zamówiła łącznie sześć jednostek patrolowych: trzy pełnomorskie statki (Stan Patrol 2506) i trzy statki operujące na śródlądowych drogach wodnych (Stan Patrol 2005). Budowę wszystkich sześciu jednostek sfinalizuje stocznia Damen z siedzibą w Gorinchem w Holandii. Statki zostaną dostarczone w latach 2019-2021.
Jeroen van Woerkum, kierownik sprzedaży stoczni Damen Benelux, poinformował, że nowe jednostki patrolowe będą wydajne, lekkie i zużyją mniej paliwa. Dodał, że stocznia Damen spełniła bardzo surowe wymagania dotyczące redukcji hałasu i wpływu na środowisko, a nawet je przekroczyła.
Jednostki patrolowe będą dostosowane także do nowych przepisów dotyczących ochrony środowiska (Euro Stage V dla statków śródlądowych) w zakresie niskiej emisji spalin, które wchodzą w życie w 2020 r. Dodatkowo, statki w wersji pełnomorskiej będą miały zainstalowaną na rufie pochylnię, z której będzie można wodować łódź hybrydową (RIB). Wcześniej jednostki musiały do tego celu używać żurawia. Możliwość wodowania RIB zapewni bezpieczeństwo, niezawodność i szybsze uruchomienie łodzi.
Damen podaje, że statki będą wyposażone w technologię noktowizyjną, a ich sterówki zostaną w pełni zindywidualizowane.
Nowe jednostki patrolowe zastąpią statki Zeehavenpolitie i Landelijke Eenheid. Będą operowały na Morzu Północnym i holenderskich drogach wodnych oraz w portach Vlissingen, IJmuiden i Rotterdam.
11
Tak to robią Włosi. Zobaczyliśmy jak powstają okręty podwodne i nawodne w Fincantieri
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Do sił morskich USA przekazano kolejny okręt podwodny typu Virginia. USS Massachusetts coraz bliżej służby
Kłopoty amerykańskiej stoczni przy budowie patrolowców dla straży wybrzeża. Przedsięwzięcie przejmie Austal?
Kolejny jeziorowiec PŻM przechodzi próby morskie
Stena Futura przeszła ceremonię chrztu w Belfaście. Stena Connecta ukończona
Zwodowano największy na świecie statek do układania kabli
Świnoujście: zatopiony kuter wydobyty z dna Basenu Północnego. Służby podejrzewają celowe działanie