pc
Stocznia Safe rozpoczęła budowę w pełni wyposażonego statku rybackiego dla norweskiej firmy Granli Fiskeri AS. Uroczystość położenia stępki odbyła się we wtorek. Nowoczesna jednostka, która otrzyma imię MS Slettenberg, ma być gotowa w 2020 r. To już kolejny w pełni wyposażony statek na własne konto stoczni Safe.
– Wczoraj zwodowaliśmy statek dla armatora holenderskiego, a dzisiaj z kolei kładziemy stępkę dla armatora norweskiego, także mamy zbieg ciekawych wydarzeń w naszej firmie. To jest stępka pod statek rybacki budowany dla armatora norweskiego aż zza koła podbiegunowego, czyli daleko na północy. To pierwszy właściwie taki poważniejszy krok w budowie kompletnie wyposażonej jednostki „pod klucz”, która będzie zdana armatorowi na przełomie sierpnia i września przyszłego roku. Jest to statek o ładnej sylwetce, nowoczesny, naprawdę bardzo bogato wyposażony, bo zarówno w urządzenia połowowe, jak i przetwórcze. Także jest to taka najwyższa półka w tej grupie statków – mówi Marek Siemaszko, prezes stoczni Safe.
Na uroczystości położenia stępki pod budowę statku o stoczniowym numerze budowy Safe 1 (NB-001) obecni byli m.in. przedstawiciele stoczni Safe, biura projektowego oraz armator. Granli Fiskeri AS to norweska firma rodzinna z Nord-Lenangen, zajmującą się sprzedażą ryb i skorupiaków.
– To dla mnie bardzo ważny moment. Jestem tutaj z moją żoną i najmłodszym synem. To coś, czego nie widzi się na co dzień. Pierwszy raz w życiu buduję nowy statek – mówi Sten Granli, armator-właściciel Granli Fiskeri AS.
Dodał, że MS Slettenberg będzie operował m.in. na północy Norwegii, na Morzu Barentsa oraz w okolicach Svalbardu.
Umowa na budowę jednostki została podpisana 16 grudnia ubiegłego roku. Za projekt odpowiada biuro projektowe Naval Consult AS.
– Statek będzie miał 28 m długości i 10 m szerokości. Zostanie przystosowany do połowów m.in. za pomocą włoków dennych. To będzie nowoczesny norweski statek rybacki – mówi Edgar Kvernevik, projektant z Naval Consult AS.
MS Slettenberg to kolejna w pełni wyposażona jednostka na własne konto stoczni Safe.
– Firma Safe na własne konto wykonała wcześniej serię statków kompletnie wyposażonych do obsługi farm łososiowych dla odbiorców norweskich, natomiast wykonywaliśmy też statki kompletnie wyposażone dla innych odbiorców, ale w kooperacji ze stocznią kontraktującą i biurami projektowymi z zagranicy. I takimi chyba najbardziej spektakularnymi naszymi dokonaniami to były takie specjalistyczne holowniki o napędzie hybrydowym, swego czasu uznane za najnowocześniejsze na świecie. Projektantem było kanadyjskie biuro, a stocznią kontraktującą stocznia Damen z Holandii, ale statek był budowany „pod klucz”, łącznie z próbami morskimi i stąd wypłynął już do obsługi, do armatora. Natomiast bez napędu hybrydowego, ale podobny holownik, został wybudowany tu również „pod klucz” i obsługuje najnowszy lotniskowiec angielski Queen Elizabeth, gdzie jest holownikiem czołowym do obsługi tego lotniskowca w portach – mówi Siemaszko.
Dodał, że stocznia buduje obecnie kilka kolejnych jednostek dla stoczni Damen, które będą wykorzystywane do prac hydrotechnicznych, a także całą grupę statków rybackich o rożnym przeznaczeniu.
Safe Co LTD powstała w 1995 roku. Firma działa aktywnie w kraju i zagranicą, głównie we Francji i w Niemczech. Zajmuje się m.in. budową statków, stalowych konstrukcji mostów, jak również konstrukcji dla przemysłu offshore, chemicznego oraz petrochemicznego.
MS Slettenberg w liczbach
długość całkowita: 27,97 m
szerokość konstrukcyjna: 10,00 m
wysokość boczna - 4,141 m
armator: Granli Fiskeri AS
stocznia: Safe Co. Ltd
zamówienie - 16.12.2018
planowany termin przekazania do eksploatacji - wrzesień 2020
tonaż pojemnościowy brutto - 451
pojemność ładowni: 280 m3
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii