Przedstawiciele Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej spotkali się przedsiębiorcami szeroko rozumianej branży stoczniowej. Jerzy Czuczman, dyrektor Związku Pracodawców Forum Okrętowego skupiającego ponad 60 firm przedstawił sytuacje w sektorze prywatnym.
Podkreślał znaczenie naszych firm, biur projektowych, poziom inżynieryjny, specjalizacje w produkcji stoczniowej i obszarze offshorowym. Zwrócił uwagę, iż co drugi statek budowany na świecie jest wyposażany w Europie. Kpt. Wojciech Kot przybliżył uczestnikom spotkania sytuację w przemyśle jachtowym, z którego większość jednostek eksportujemy. Zaznaczył pozycję naszego kraju jako lidera w produkcji jednostek o długości od 6 do 9 metrów.
Paweł Brzezicki, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej nakreślił sytuację w branży stoczniowej, w obszarze publicznym. Tu nadal jest największy potencjał produkcyjny, jednak niewykorzystywany. Wspomniał o 400-milonowym zadłużeniu tylko 4 podmiotów z Trójmiasta. – Nie uwzględniam zadłużenia firm z Pomorza Zachodniego – przyznał. – A z pewnością do tej kwoty należałoby dodać sto kilkadziesiąt milionów. Podsekretarz Stanu naświetlił sytuację na światowym rynku, przywołując różne formy wsparcia stosowane przez kraje specjalizujące się w branży stoczniowej. – W naszym kraju takiego wsparcia nie ma – zaznaczył.
Przedstawiciel MGMiŻŚ przybliżył główne elementy przygotowywanego projektu ustawy stoczniowej. Zapowiedział szczegółową prezentację projektu w najbliższym czasie. Wspomniał o podatku VAT, z którego stocznie zajmujące się komplementarną budową statków, mają być zwolnione już na początku procesu budowy (teraz rozliczają się z dostawcami komponentów do budowy statku płacąc VAT, który dopiero po przekazaniu gotowej jednostki armatorowi mogą odebrać z budżetu). Taki zabieg ma uwolnić stoczniom kapitał obrotowy wielkości jednej piątej kosztów budowy kompletnego statku. Wariantem wyboru dla stoczni ma być opcja podatku zryczałtowanego wysokości 1 proc. sprzedanej produkcji zamiast obowiązującego CIT. Warunkiem jest zobowiązania się do 3-letniego okresu stosowania tej opcji.
Podsekretarz Stanu zaznaczał, że rozwiązania proponowane w projekcie mają umocowanie w dyrektywach Komisji Europejskiej, tylko z tych możliwości dotąd nie korzystaliśmy.
Po wystąpieniu Pawła Brzezickiego odbyła się debata. Przedsiębiorcy mieli pewne wątpliwości dotyczące rozliczeń podatku w łańcuchu dostawców, pytali też czy nowe rozwiązania obejmą też sferę usług. Generalnie jednak uznali, że proponowane rozwiązania mogą przyczynić się do aktywizacji branży stoczniowej.
MGMiŻŚ
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii