jk/PAP
W tym roku gdyńskie spotkanie branży morskiej przyciągnęło rekordową liczbą uczestników. Celem organizatorów była nie tylko dyskusja nad problemami sektora, ale również jego integracja. W piątek (13.10) odbyło się 17. Forum Gospodarki Morskiej Gdynia 2017 - jedno z najważniejszych spotkań praktyków i ekspertów sektora morskiego.
Marek Gróbarczyk, Minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej w swoim wystąpieniu inaugurującym Forum podkreślił, że „gospodarka morska jest branżą, z którą rząd wiąże ogromne szanse i która należy do priorytetów rządu”. Powiedział, że dla rozwoju branży morskiej podstawowe są: przemysł stoczniowy, żegluga, w tym żegluga śródlądowa, eksploatacja portów, rybołówstwo, a także edukacja.
- Nasze cele dziś koncentrują się na realizacji już ostatniego elementu planu, finansowego – powiedział. Chodzi o utworzenie Morskiego Funduszu Inwestycyjnego (MFI). - Bez tych pieniędzy ta branża nie ruszy – dodał.
Wyjaśnił, że Morski Fundusz Inwestycyjny będzie dotyczył nie tylko przemysłu stoczniowego ale też żeglugi śródlądowej.
- Założyliśmy, że do końca tego roku pojawią się główne ramy Morskiego Funduszu Inwestycyjnego, które chcielibyśmy omówić z przedsiębiorcami – dodał. Przyznał, że „do tego czasu resort chciałby to uzgodnić z instytucjami nadzorującymi, czyli z Komisją Nadzoru Finansowego, z głównymi inwestorami, którzy będą partycypować w tym funduszu, jak również z branżą”.
Tegoroczne Forum, podobnie jak w latach poprzednich składało się z czterech paneli, podczas których dyskutowano nad inwestycjami w polskie porty, innowacyjnościami w przemyśle stoczniowym oraz poruszano kwestie legislacyjne związane z ustawą stoczniową i statusem marynarzy.
- W tym roku udała nam się rzecz, która dotąd nie miała miejsca i moim zdaniem doskonale wskazuje na to, że jest to najważniejsze miejsce (…) w Polsce dotyczące gospodarki morskiej, a mianowicie zgromadziliśmy szefów największych portów w Polsce, którzy będą wspólnie rozmawiać - stwierdziła Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni.
W panelu Przemysły Morskie (lider panelu: Jerzy Czuczman, prezes Związku Pracodawców Forum Okrętowe) poruszane były zagadnienia związane z rozwojem przemysłu stoczniowego w aspekcie Strategii Odpowiedzialnego Rozwoju oraz innowacyjności polskiego przemysłu stoczniowego. Natomiast obecna kondycja rynku żeglugi kontenerowej i sprawna obsługa łańcuchów dostaw handlu zagranicznego to tematy panelu Logistyka Morska (lider panelu: Marek Tarczyński, przewodniczący Rady Polskie Izby Spedycji i Logistyki, prezes zarządu w firmie Terramar).
Czy polskie porty morskie o podstawowym znaczeniu sprostają oczekiwanemu rozwojowi regionalnej i globalnej wymiany handlowej? Jak będą finansowane projekty rozwojowe? Między innymi na te pytania odpowiadali specjaliści panelu Porty Morskie (lider panelu: Krzysztof Szymborski, przewodniczący Rady Interesantów Portu Gdynia, prezes zarządu BCT Bałtyckiego Terminala Kontenerowego w Gdyni).
Podczas panelu Ship Management (lider panelu: Piotr Masny, dyrektor generalny Seatrans Ship Management Poland) eksperci rozmawiali m.in. o sytuacji prawnej polskich marynarzy w zakresie ubezpieczenia społecznego i opodatkowania, a także o edukacji i ścieżkach kariery w branży morskiej.
W trakcie Forum wręczono również nagrody "Innowacyjna Gospodarka Morska 2017". W tym roku kapituła konkursu wyróżniła Remontową LNG Systems w kategorii FIRMA. W kategorii TECHNOLOGIA Remontową Shipbuildning. Nagroda w kategorii TECHNIKI OBLICZEŃ powędrowała do spółki Des Art. W kategorii PRODUKT nagrodę otrzymała Stocznia Crist. Nagrodę za osobowość otrzymał prezes firmy Zink Power ze Szczecina, Zbigniew Miodowski.
- Oddaliśmy jednostkę o nazwie Marco Polo, która będzie służyła do poszerzenia wyspy Monako. (…) Będzie ona służyła do posadowienia kesonów betonowych w dnie morza po to, żeby było można wybudować mieszkania - powiedziała Ewa Kruchelska, wiceprzewodnicząca rady nadzorczej Stoczni Crist, która odebrała nagrodę za innowacyjny produkt.
W ramach Forum już po raz drugi Miasto Gdynia oraz Pomorska Fundacja Filmowa zorganizowała konkurs filmowy na scenariusz i realizację filmu krótkometrażowego promującego gospodarkę morską w Polsce. Tym razem zwycięzcą został Andrzej Mańkowski, autor filmu „Mój port”. Wyróżniony został również Jakub Maj za film „Gospodarka morska, ziomeczku!” oraz Sławomir Witek za film „Morskie zaproszenie”.
W Gdyni o gospodarce morskiej dyskutowano już po raz siedemnasty: w latach 2001-2014 w ramach Forum Gospodarczego, a od roku 2015 podczas Forum Gospodarki Morskiej. Wydarzenie jest postrzegane jako najważniejsze forum branży morskiej w kraju, budujące z powodzeniem dobre relacje i odpowiadające na potrzeby sektora. Forum Gospodarki Morskiej Gdynia powstaje w ścisłej współpracy ze środowiskiem morskim, biznesem oraz instytucjami akademickimi.
Wydarzeniu towarzyszyła wystawa przedstawiająca innowacyjny dorobek polskich firm działających w branży, a także wizyty studyjne młodzieży gimnazjalnej w przedsiębiorstwach branży morskiej. Mają one dać młodym ludziom impuls do związania swojej przyszłości zawodowej z tym sektorem.
- Gospodarka morska tak naprawdę jest globalna, to jeżeli my będziemy siebie dzielić, to jakie mamy szanse na tym globalnym rynku, gdzie konkurencja jest bardzo wysoka i gdzie potrzeba wzajemnie się jednoczyć i wspierać - powiedział Sławomir Kalicki, lider Forum Gospodarki Morskiej. - Myślę, że musimy uznać to Forum za udane, prezentacje które oglądałem były bardzo ciekawe i merytoryczne, a chyba najlepszym znakiem tego, że impreza jest udana, jest jej wysoka frekwencja. Widać, że Forum wpisało się na stałe w kalendarz święta gospodarki morskiej w Gdyni i będziemy tę naszą misję kontynuowali w następnych latach - podsumował.
W dyskusjach toczących się w ramach czterech paneli tematycznych wzięli udział m.in.: Marek Gróbarczyk , Minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, Dorota Arciszewska-Mielewczyk, przewodnicząca Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, przedstawiciele polskich portów, a także przedstawiciele instytucji akademickich, w tym prof. zw. dr hab. Andrzej Koźmiński z Akademii Leona Koźmińskiego czy rektor Akademii Morskiej w Szczecinie, dr hab. inż. kpt. ż. w. prof. Wojciech Ślączka.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów