ew
Dziś rano, w stoczni Remontowa Shipbuilding odbyło się uroczyste położenie stępki pod nowoczesny niszczyciel min projektu 258 KORMORAN II. Jest to drugi z serii trzech okrętów budowanych dla Marynarki Wojennej RP.
Okręt powstaje na mocy podpisanego w Ministerstwie Obrony Narodowej 27 grudnia ubiegłego roku kontraktu na dostawę dla Marynarki Wojennej RP dwóch kolejnych niszczycieli min projektu 258 Kormoran II wraz z trzema pakietami wsparcia logistycznego. Jednostka będzie miała 58,50 m długości całkowitej, 10,30 m szerokości maksymalnej oraz wyporność do 850 t. Podobnie jak prototyp, kadłub niszczyciela wykonany zostanie ze stali amagnetycznej. W rozmowie z dziennikarzami prezes stoczni Remontowa Shipbuilding poinformował, że każdy przedmiot wykonany z tego rodzaju materiału charakteryzuje się bardzo niskim polem magnetycznym. Prefabrykacja, montaż sekcji, bloków i kadłuba przebiegać będą w specjalnej hali w kontrolowanych warunkach, m.in. czystości, wilgotności i temperatury powietrza.
Okręty typu Kormoran II przeznaczone są do poszukiwania i zwalczania min morskich na wodach polskiej strefy ekonomicznej oraz w grupach taktycznych na Morzu Bałtyckim i Północnym. Posiadają wysokie parametry napędowe zapewniane przez pędniki cykloidalne napędzane silnikami spalinowymi oraz niskie sygnatury pól fizycznych.
Załoga liczy 45 osób. Główna broń prototypowego Kormorana to bezzałogowe aparaty do walki minowej. Okręt jest także uzbrojony w armatę 23 mm, trzy wielkokalibrowe karabiny maszynowe 12,7 mm i trzy wyrzutnie rakiet przeciwlotniczych Grom. Jednostka została wyposażona w system zarządzania walką SCOT-M.
Dwie jednostki typu Kormoran, które zbuduje konsorcjum z gdańską stocznią w roli lidera, mają nosić nazwy Albatros i Mewa. Zastąpią one okręty zwodowane w połowie lat 60-tych.
– Te nowe okręty, te zadania, które stare okręty wykonywały również, realizują w sposób szybszy, dokładniejszy i mogą wykonać w związku z tym znacznie więcej. Akwen, który może przeszukać Kormoran, jest kilkakrotnie większy niż akwen, który przeszuka niszczyciel starego typu w tym samym czasie. Ten pierwszy etap eksploatacji Kormorana był poświęcony głównie zbieraniu doświadczeń i jak na każdym prototypie, mnóstwo takich rzeczy wychodzi i one są zarówno w obszarze programowania okrętu, integracji urządzeń, ale też typowo socjalnym. - powiedział nam kadm. Krzysztof Zdonek, dowódca 8. Flotylli Obrony Wybrzeża.
Położenie stępki jest zaraz po tzw. cięciu blach istotnym kamieniem milowym realizacji każdego projektu stoczniowego wieńczącym zakończenie obróbki prefabrykacji wstępnej kadłuba i rozpoczynającym etap montażu poszczególnych elementów statku w całość.
W stoczni Naval Group położono stępkę pod trzecią fregatę dla Marynarki Wojennej Grecji
Singapur na czele miast morskich świata. Gdańsk w morskiej 40-tce
Unibaltic wzbogaca swoją flotę o nowy statek. To także drugi w jej historii, jaki otrzymał nazwę Apatyth
W stoczni TKMS zwodowano czwarty okręt podwodny dla Singapuru
EST-Floattech dostawcą kontenerowego systemu akumulatorów dla pierwszego w pełni elektrycznego pchacza
Konferencja „Morska flota handlowa pod narodową banderą. Polską racją stanu!"