pc
Polskie Forum Technologii Morskich jest organizacją związkową zrzeszającą przedsiębiorców związanych z szeroko rozumianą gospodarką morską. Tworzą je podmioty odważnie patrzące w przyszłość, które wyzwania XXI wieku traktują jako nowe możliwości. O działalności PFTM i planach na najbliższe miesiące rozmawiamy z Jerzym Czuczmanem, prezesem zarządu PFTM.
GospodarkaMorska.pl: Minęły 4 miesiące od powstania Polskiego Forum Technologii Morskich. Warto było?
Jerzy Czuczman, prezes zarządu PFTM: Absolutnie tak, nie mam co do tego żadnych wątpliwości. Błyskawicznie zdobywamy serca firm z branży technologii morskich i w szybkim tempie zbliżamy się do liczby prawie 30 członków, czyli niemal podwoiliśmy „stan posiadania” w stosunku do 16 Członków Założycieli. To oczywiście oznacza, że powołanie do życia PFTM uświadomiło potrzebę zrzeszania się firm i posiadania właściwej reprezentacji swoich interesów.
G.M.: Jakie firmy zrzesza obecnie PFTM?
J.Cz.: 6 stoczni, w tym CRIST, największą w Polsce stocznię produkcyjną, 6 biur projektowych w tym biuro projektowe StoGda, oferujące wysokospecjalistyczne projekty, 12 dostawców systemów i wyposażenia okrętowego, a wśród nich FAST będący liderem wyposażenia wnętrz, ale także firmy oferujące systemy automatyki czy hydrauliki siłowej. Ponadto firmy wspierające biznes morski i technologii morskich, jak Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna czy Polski Rejestr Statków. Warto dodać, że mamy też firmy, które można zakwalifikować jako startupy rozwijające zupełnie nowe rozwiązania techniczne, a także kancelarię prawną wskazującą drogę poprzez meandry legislacyjne. No i oczywiście portal GospodarkaMorska.pl który jest naszym patronem medialnym. Więcej informacji można uzyskać na naszej stronie internetowej www.pftm.pl – zapraszam serdecznie.
G.M.: Co PFTM osiągnęło przez te 4 miesiące?
J.Cz.: Przede wszystkim już staliśmy się rozpoznawalni w środowisku przemysłu stoczniowego i technologii morskich, nie tylko w Polsce. Zostaliśmy zaproszeni do prowadzenia panelu stoczniowego podczas tak ważnej imprezy jak „Forum Wizja Rozwoju”, które odbyło się w czerwcu w Gdyni pod patronatem Premiera RP. Dzięki naszym staraniom specjalnie przyjechał na nie z Londynu Trevor Blakeley, przewodniczący Rady CEMT (Konfederacja Europejskich Stowarzyszań Naukowo-Technicznych), aby wręczyć firmom StoGda i CRIST nagrodę za znaczące osiągnięcie techniczne, mające wpływ na rozwój przemysłów morskich Europy, jakim było zaprojektowanie i zbudowanie promu ELEKTRA, pierwszego w Unii Europejskiej całkowicie z napędem elektrycznym podczas normalnej eksploatacji.
G.M.: Jakie plany na przyszłość ma PFTM?
J.Cz.: Te najbliższe to udział w 7. Kongresie Morskim w Szczecinie. Już dzisiaj zapraszam na panel stoczniowy w piątek, 6 września, od godziny 12.00, podczas którego będę miał przyjemność przedstawić propozycję „Strategii rozwoju przemysłu stoczniowego”, a także na Forum Gospodarki Morskiej w Gdyni, 11 października. Jeżeli chodzi o dalsze plany, to moim marzeniem jest aby PFTM stało się głosem firm stanowiących łącznie niemal 70% polskiego przemysłu stoczniowego i technologii morskich. Chcemy reagować na ich potrzeby. Firmy te praktycznie od zawsze „były zapomniane” i faktycznie nie mają swojej reprezentacji, a przecież tak wspaniale radzą sobie na niezwykle konkurencyjnym rynku globalnym, udowadniając to swoimi osiągnięciami i sukcesami. Warto podać przykład stoczni CONRAD i nagrody "The World Superyacht Awards 2019", uznawanej za „Oscara” w świecie superjachtów, elitarnej produkcji dostępnej tylko „nielicznym tego świata”, ale także otrzymującej w tym roku nagrodę „Bursztynowe Jajo”, przyznaną przez Kapitułę Krajowej Izby Gospodarki Morskiej na wniosek Polskiego Forum Technologii Morskich.
G.M.: Czego możemy życzyć PFTM?
J.Cz.: Przede wszystkim wytrwałości, resztę osiągniemy dzięki umiejętnościom naszych członków odważnie patrzących w przyszłość, dla których wyzwania XXI wieku kreują nowe możliwości i nowe szanse rozwoju.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii