ew
W ramach rozwoju zakładu w Jedliczu, należącego do spółki Orlen Południe, trwają wstępne prace projektowe nad budową instalacji bioetanolu drugiej generacji. Projekt związany jest z unijnymi wymogami, dotyczącymi stosowania paliw odnawialnych i biokomponentów w transporcie - podał PKN Orlen.
Informując w piątek o planowanym przedsięwzięciu, PKN Orlen wyjaśnił, że zgodnie z założeniami wydajność instalacji bioetanolu II generacji w zakładzie w Jedliczu mogłaby sięgnąć ok. 25 tys. ton rocznie.
Jak zaznaczyła spółka, "podejmowane działania dotyczące inwestycji w Jedliczu są spójne z kierunkami Grupy Orlen, która stoi w obliczu wyzwań wynikających z Narodowego Celu Wskaźnikowego, który zakłada osiągnięcie 8,5 proc. udziału paliw odnawialnych i biokomponentów w paliwach ciekłych w 2020 r.".
"PKN Orlen dostrzega duży potencjał aktywów na południu Polski, w tym zakładu w Jedliczu. Z myślą o rozwoju zakładu trwają wstępne prace projektowe nad budową instalacji do produkcji bioetanolu II generacji. Inwestycja jest niezwykle istotna w kontekście rosnących wyzwań związanych z unijnymi dyrektywami, które zobowiązują Polskę do użycia paliw odnawialnych i biokomponentów w transporcie" - zaznaczył płocki koncern.
Prezes PKN Orlen Daniel Obajtek zwrócił uwagę, że już teraz spółka Orlen Południe z grupy kapitałowej płockiego koncernu, "jest pionierem, a zarazem najbardziej doświadczonym polskim producentem biopaliw i biokomponentów". "Inwestycja w zakładzie w Jedliczu ułatwi nam spełnienie restrykcyjnych wymagań europejskich w zakresie udziału energii odnawialnej w transporcie. Co istotne, do produkcji zostaną użyte surowce niespożywcze, głównie słoma od miejscowych rolników” – podkreślił Obajtek, cytowany w komunikacie PKN Orlen po spotkaniu z pracownikami zakładu w Jedliczu.
Jak wyjaśnił płocki koncern, "rozważana w zakładzie w Jedliczu inwestycja ma na celu przerób przede wszystkim słomy w biopaliwa II generacji". "Po rozpoznaniu rynku surowcowego podpisano listy intencyjne na dostawę słomy, jako surowca. Pozwoli to na wykorzystanie potencjału lokalnego rolnictwa w regionie południowo-wschodniej Polski" - podała spółka.
Według PKN Orlen, realizacja przedsięwzięcia "umożliwi również zwiększenie wykorzystania terenów pod inwestycje Orlen Południe posiadanych w Jedliczu". "Projekt znajduje się obecnie we wstępnej fazie projektowej. Trwają analizy dotyczące m.in. pozyskania dostawcy technologii" - zaznaczył płocki koncern.
Orlen Południe to podmiot działający od początku 2015 r. po konsolidacji Rafinerii Trzebinia oraz Rafinerii Nafty Jedlicze, należących do grupy kapitałowej PKN Orlen. Spółka, specjalizując się w produkcji biopaliw i biokomponentów, a także oleju opałowego, wytwarza także komponenty dla przemysłu chemicznego, jak np. rozpuszczalniki czy gliceryna stosowana w przemyśle paszowym, a także przy produkcji środków antyzamarzających i antyzbrylających.
Z końcem 2016 r. Orlen Południe otrzymał dofinansowanie Narodowego Centrum Badań i Rozwoju (NCBR) na opracowanie i wdrożenie biodegradowalnych środków przeciwzbrylających do nawozów sztucznych opartych o surowce pochodzenia roślinnego. Wartość wsparcia w ramach programu sektorowego INNOCHEM wyniosła prawie 936 tys. zł przy budżecie całego projektu, który będzie realizowany do lutego 2019 r., szacowanym na ponad 1,6 mln zł.
W 2017 r. Orlen Południe informował, iż pracuje nad innowacyjną metodą biotechnologicznego przekształcania biorafineryjnych produktów ubocznych oraz surowców pochodzenia roślinnego w kwas mlekowy niezbędny w branży rolnej, spożywczej, medycznej i farmaceutycznej. Spółka podawała wówczas, że efektem prac, planowanych do listopada 2020 r., ma być pierwsza w Polsce instalacja wytwarzania kwasu mlekowego wykorzystująca odpady rolno-spożywcze czy biorafineryjne. Projekt, którego wartość to ponad 4,9 mln zł, uzyskał ponad 2,3 mln zł dofinansowania z NCBR w ramach programu sektorowego INNOCHEM.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów