Paweł Kuś
8 grudnia w stoczni w Szanghaju odbyła się uroczystość nadania imienia oraz oddania do eksploatacji nowego statku Chipolbrok Pacific dla Chińsko-Polskiego Towarzystwa Okrętowego SA Chipolbrok.
Ta nowoczesna wielozadaniowa jednostka o nośności 31600 dwt przeznaczona jest do przewozu dużych obiektów przemysłowych i ładunków typu "project cargo" ze szczególnym naciskiem na transport morski sztuk ciężkich i wielkogabarytowych. Statek ma 190 m długości i 28 m szerokości. Posiada 3 ładownie, z czego dwie są o długości ponad 50 metrów, co pozwala na załadunek i przewóz pod pokładem sztuk o wyjątkowej długości i dużych gabarytach. Statek wyposażony jest w 3 dźwigi o udźwigu 350 ton każdy, umożliwiające przeładunek sztuk ciężkich o wadze jednostkowej do 700 ton.
Chipolbrok Pacific jest pierwszych z serii 4 nowych statków zakontraktowanych w stoczni szanghajskiej dla Chipolbroku. Trzy podobne jednostki będą wchodzić sukcesywnie do eksploatacji w ciągu roku 2016. Będą to Nowowiejski, Paderewski oraz Chipolbrok Atlantic.
Chipolbrok Pacific w swej dziewiczej podróży załaduje w portach chińskich i południowokoreańskich partie konstrukcji stalowych, elementów wyposażenia oraz stali z przeznaczeniem do portów w Maroku (Nador), Belgii (Zeebrugge, Antwerpia) oraz Polsce (Szczecin). W Szczecinie statek spodziewany jest w drugiej połowie lutego 2016r.
Chińsko-Polskie Towarzystwo Okrętowe SA Chipolbrok zostało już po raz drugi uhonorowane tytułem "Shipping Line Of The Year - Heavy Lift Operator Of The Year 2015" w czasie gali "Maritime And Logistics Awards (MALA)" zorganizowanej w dniu 4-go września 2015 w Hotelu Leela w Mumbaju.
Nagroda ta jest wynikiem zintensyfikowanych sukcesywnych działań towarzystwa na rzecz pozyskiwania ładunków importowych i eksportowych do/z portów indyjskich oraz znacznego umocnienia naszej pozycji na tym ważnym rynku żeglugowym.
---
Chipolbrok został powołany w 1951 w Tiencinie i Gdyni jako "Chińsko-Polskie Przedsiębiorstwo Maklerów Okrętowych" na podstawie umowy między Polską i Chinami w celu ustanowienia połączenia drogą morską między portami chińskimi i polskimi. Rolę udziałowców pełnią rządy Polski i Chin, reprezentowane przez ministrów transportu obu państw. W wyniku restrukturyzacji w latach 90. firma rozszerzyła swoją ofertę transportową o porty Europy Zachodniej i basenu Morza Śródziemnego, jak również linię z portów Dalekiego Wschodu do portów USA i Zatoki Meksykańskiej oraz innych portów w basenie Morza Karaibskiego, a także Afryki.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii