PMK
W Norwegii wciąż trwa zapaść przemysłowa, związana z kryzysem w branży offshore. W szczególności ucierpiał sektor produkcji statków, łodzi oraz platform, gdzie spadek wyniósł prawie 20 proc. r/r. Przełożyło się to na spadek eksportu z Polski do tego kraju.
Polski eksport do Norwegii spadł w okresie styczeń październik o 11,3% do 1,860 mld euro. Duży spadek w eksporcie zanotowano w kategorii pojazdów, statków powietrznych, jednostek pływających, aż o 29,6 proc. rok do roku. A udział tej grupy w polskim eksporcie do Norwegii wynosi aż 32,8 proc.
Polska od dawna jest ulubionym miejscem norweskich armatorów i offshore w kwestii budowy specjalistycznych jednostek. Nasz kraj deklasuje pod tym względem inne europejskie kraje. Jesteśmy w stanie konkurować nie tylko ceną, ale także szybką produkcją. Teraz jednak zamówień jest mniej, głównie ze względu na kryzys w branży offshore, wywołany niską ceną ropy.
Obecnie Norwegowie zamawiają w polskich stoczniach głównie statki do połowu ryb lub inne jednostki specjalistyczne. W momencie, gdy cena ropy się podniesie, znów powinny do Polski popłynąć nowe zlecenia na jednostki specjalistycznie związane z branżą offshore. Reputację w Norwegii mamy bowiem solidną.
Zwodowano największy na świecie statek do układania kabli
Świnoujście: zatopiony kuter wydobyty z dna Basenu Północnego. Służby podejrzewają celowe działanie
PRS sprawuje nadzór nad budową okrętu ratowniczego programu „Ratownik”
Chiny oddały do użytku gigantyczny statek do akwakultury. 12 gatunków ryb na jednostce
HD Hyundai jako pierwsza stocznia wyprodukował 5 tys. jednostek
Diehl Defence i Lockheed Martin łączą siły w zakresie obrony powietrznej dla sił morskich