PMK
Niemiecki Nauticor zostanie jedynym czarterującym największą bunkiernę LNG na świeie - statek Kairos o pojemności 7,5 tys. m3.
Należący do firmy Babcock Schulte Energy, Kairos jest wyczarterowany przez Blue LNG, spółkę joint venture między Nauticor (90%) a litewską firmą Klaipėdos Nafta (10%). Partnerzy osiągnęli porozumienie, na mocy którego udział KN w Blue LNG zostanie przeniesiony na Nauticor, ze skutkiem od 30 września 2019 roku.
117-metrowy statek służy do przeładunku LNG z terminalu w Kłajpedzie do stacji przeładunkowej LNG położonej obok bram portu.
- Dzięki 100% kontroli nad Kairos będziemy w stanie zoptymalizować nasze schematy planowania bunkrów LNG iw pełni skoncentrować się na naszej podstawowej działalności - powiedział Mahinde Abeynaike, dyrektor generalny Nauticor.
- Z niecierpliwością oczekujemy bliskiej współpracy z KN również w przyszłości, aby jeszcze bardziej wzmocnić infrastrukturę dostaw LNG na Morzu Bałtyckim. Zostanie to przeprowadzone poza dzisiejszą strukturą joint venture i dlatego umożliwi obu stronom działać w bardziej elastyczny sposób - dodał Abeynaike.
Budowa bunkierki miała miejsce w Hyundai Mipo Dockyard i trwała zaledwie 9 miesięcy. Oprócz swojej wielkości, statek wyróżnia się również konstrukcją bez balastu i zainstalowanym zbiornikiem CNG, w którym gromadzone są odzyskane opary z procesu bunkrowania. Na jednostce zainstalowano także odbojnice pneumatyczne umożliwiające łatwe i szybkie wydanie oraz umieszczenie na wodzie zaopatrywanego w paliwo LNG statku.
To pierwszy na świecie statek do tankowania LNG nieużywający balastu. Koncepcja bez balastu oznacza, że statek nie musi instalować systemu uzdatniania wody balastowej zgodnie z wymaganiami konwencji IMO o wodach balastowych.
Dane techniczne LNG Kairos:
długość - 117,07 m
szerokość - 20,05 m
zanurzenie - 5,212 m
wysokość boczna - 10,30 m
nośność - 4376 t
wyporność - 9026 t
tonaż pojemnościowy brutto - 8070
pojemność ładunkowa - 7521 m3
moc napędu - MCR 1665 kW (2264 KM)
prędkość eksploatacyjna - 12,50 węzłów
załoga - 14 osób
Norwegia na kursie innowacji, autonomii i dekarbonizacji. Siła klastrowych inicjatyw
W południowokoreańskiej stoczni zwodowano kolejny statek napędzany LNG dla CMA CGM
Geofizyka Toruń oferuje platformę samopodnośną na wynajem
W chińskiej stoczni zwodowano najnowszy okręt podwodny dla Pakistanu
Coraz większy nacisk na zrównoważony rozwój w żegludze ro-ro i dekarbonizację transportu
Masowce – królowie oceanów i portów