PMK
Niemiecki Nauticor zostanie jedynym czarterującym największą bunkiernę LNG na świeie - statek Kairos o pojemności 7,5 tys. m3.
Należący do firmy Babcock Schulte Energy, Kairos jest wyczarterowany przez Blue LNG, spółkę joint venture między Nauticor (90%) a litewską firmą Klaipėdos Nafta (10%). Partnerzy osiągnęli porozumienie, na mocy którego udział KN w Blue LNG zostanie przeniesiony na Nauticor, ze skutkiem od 30 września 2019 roku.
117-metrowy statek służy do przeładunku LNG z terminalu w Kłajpedzie do stacji przeładunkowej LNG położonej obok bram portu.
- Dzięki 100% kontroli nad Kairos będziemy w stanie zoptymalizować nasze schematy planowania bunkrów LNG iw pełni skoncentrować się na naszej podstawowej działalności - powiedział Mahinde Abeynaike, dyrektor generalny Nauticor.
- Z niecierpliwością oczekujemy bliskiej współpracy z KN również w przyszłości, aby jeszcze bardziej wzmocnić infrastrukturę dostaw LNG na Morzu Bałtyckim. Zostanie to przeprowadzone poza dzisiejszą strukturą joint venture i dlatego umożliwi obu stronom działać w bardziej elastyczny sposób - dodał Abeynaike.
Budowa bunkierki miała miejsce w Hyundai Mipo Dockyard i trwała zaledwie 9 miesięcy. Oprócz swojej wielkości, statek wyróżnia się również konstrukcją bez balastu i zainstalowanym zbiornikiem CNG, w którym gromadzone są odzyskane opary z procesu bunkrowania. Na jednostce zainstalowano także odbojnice pneumatyczne umożliwiające łatwe i szybkie wydanie oraz umieszczenie na wodzie zaopatrywanego w paliwo LNG statku.
To pierwszy na świecie statek do tankowania LNG nieużywający balastu. Koncepcja bez balastu oznacza, że statek nie musi instalować systemu uzdatniania wody balastowej zgodnie z wymaganiami konwencji IMO o wodach balastowych.
Dane techniczne LNG Kairos:
długość - 117,07 m
szerokość - 20,05 m
zanurzenie - 5,212 m
wysokość boczna - 10,30 m
nośność - 4376 t
wyporność - 9026 t
tonaż pojemnościowy brutto - 8070
pojemność ładunkowa - 7521 m3
moc napędu - MCR 1665 kW (2264 KM)
prędkość eksploatacyjna - 12,50 węzłów
załoga - 14 osób
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów