• <
siemens_gamesa_2022

Megablok kadłuba nowoczesnego wycieczkowca wyruszył ze stoczni CRIST do Francji (foto)

pc

01.05.2019 01:42 Źródło: własne
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Stocznie, Statki Megablok kadłuba nowoczesnego wycieczkowca wyruszył ze stoczni CRIST do Francji (foto)

Partnerzy portalu

Megablok kadłuba nowoczesnego wycieczkowca wyruszył ze stoczni CRIST do Francji (foto) - GospodarkaMorska.pl

Kolejny zakończony sukcesem projekt stoczni CRIST. We wtorek do Francji wyruszyła w pełni wyposażona część siłowniana bloku nowoczesnego wycieczkowca. Tzw. megablok i transportowane na nim sekcje dziobowe przeznaczone są na drugi statek pasażerski klasy Meraviglia-Plus dla operatora MSC Cruises. Będzie on nosił imię MSC Virtuosa. Jednostka zostanie przekazana do eksploatacji w 2020 r. Na pokład zabierze 6 300 pasażerów.

Część siłowniana wraz z sekcjami dziobowymi powstały na zamówienie francuskiej stoczni Chantiers de l’Atlantique (dawniej STX France). Do Saint-Nazaire holuje je holownik Mustang. Na miejsce mają dotrzeć 15 maja.

Megablok o numerze budowy NB H34 ma 124,5 m długości, 43 m szerokości oraz 8,5 m wysokości. Waży około 6 700 t plus wyposażenie. Część siłowniana bloku jest w pełni wyposażona, bez kabli i rozruchów. Jak poinformował portal GospodarkaMorska.pl Łukasz Topa, kierownik projektu w stoczni CRIST, na projekcie zamontowano prawie 30 km rurociągów i ponad 1 000 t urządzeń, co oznacza, że wewnątrz części siłownianej jest ich ponad 3 000.

– Kompleksowość i złożoność projektów takich jak H34 jest równie skomplikowana, co w przypadku w pełni wyposażonych jednostek. Warto podkreślić, że w takich projektach stosowane są także najnowocześniejsze rozwiązania, w tym przypadku tradycyjne stalowe rurociągi zastąpione zostały plastikowymi rurociągami oraz rurociągami z włókna szklanego. Wszystko w znacznych ilościach, liczonych w kilometrach – mówi Łukasz Topa, kierownik projektu w CRIST.

Podkreślił, że mimo, iż CRIST zbudowała tylko fragment nowoczesnego wycieczkowca, to jest on najbardziej skomplikowaną częścią tego statku pod względem ilości urządzeń oraz rurociągów.

– Stanowi ona później „serce” jednostki w trakcie jej użytkowania. Świadczy to o zaufaniu klienta i dobrej pracy wykonanej przez stocznię CRIST. Sukces projektu to w dużej mierze efekt wspólnego działania całego zespołu naszej stoczni – mówi Topa.

Dodał, że armatorowi pozostanie jedynie położenie kabli zasilających i sterujących oraz ich podłączenie. Pozostałe zadania związane z budową części siłownianej bloku wycieczkowca wykonała stocznia CRIST. Megablok jest przygotowany do uruchomienia i prób po złożeniu jednostki w całość.

To już druga część siłowniana wycieczkowca wysłana ze stoczni CRIST do Chantiers de l’Atlantique – projektami tymi kierowali Mikołaj Kulczycki i Łukasz Topa. Pod koniec maja ubiegłego roku przekazany został megablok na pierwszy statek pasażerski klasy Meraviglia-Plus dla operatora MSC Cruises. Będzie on nosił imię MSC Grandiosa i ma zostać przekazany do eksploatacji jeszcze w tym roku.

Więcej na temat megabloku ze stoczni CRIST na wycieczkowiec MSC Grandiosa tutaj.

Największe wycieczkowce MSC Cruises już niedługo wypłyną w pierwszy rejs

Operator MSC Cruises zamówił dwa wycieczkowce klasy Meraviglia-Plus. To MSC Grandiosa i MSC Virtuosa – części siłowniane na obie jednostki wykonała stocznia CRIST. Statki pasażerskie będą miały 331 m długości, 43 m szerokości, 181 000 GT oraz osiągną prędkość 23 w. Na pokład zabiorą 1 700-osobową załogę i 6 334 pasażerów, dla których powstaną 2 444 kabiny. Jednostki będą miały 19 pokładów. Do ich budowy wykorzystywane są najnowsze technologie, uwzględniające ochronę środowiska oraz bezpieczeństwo i komfort pasażerów.

Jak podaje MSC Cruises, MSC Virtuosa, na którą część siłownianą przekazała we wtorek stocznia CRIST, zostanie wyposażona m.in. w nowoczesny system oczyszczania spalin, zaawansowany system oczyszczania ścieków, inteligentne systemy ogrzewania, wentylacji i klimatyzacji (HVAC) do odzyskiwania ciepła z przedziałów siłownianych, oraz w oświetlenie LED i inteligentne urządzenia zapewniające oszczędność energii.

Na wycieczkowcu przewidziano mnóstwo atrakcji. To m.in. muzeum sztuki na morzu, dwupoziomowy park rozrywki, kino 4D, aqua park, ponad 100-metrowa promenada z restauracjami i sklepami oraz występy na żywo Cirque du Soleil at Sea. Pasażerowie statku będą mogli także korzystać z inteligentnego asystenta w kabinach, który m.in. podpowie, gdzie na pokładzie można znaleźć ulubione atrakcje.

MSC Virtuosa w dziewiczy rejs wypłynie 8 listopada 2020 r. z Genui we Włoszech.

Obie jednostki Meraviglia-Plus są częścią planu inwestycyjnego operatora MSC Cruises. Kwota przeznaczona na ten cel to 9 miliardów euro. Plan zakłada budowę jedenastu statków wycieczkowych nowej generacji, które mają wejść do eksploatacji do 2026 roku. Statki Meraviglia-Plus stanowią ewolucję prototypu klasy Meraviglia.

Klasa Meraviglia-Plus ma być nową generacją statków na wszystkie pory roku. Dzięki ich „innowacyjnej technologii morskiej” wraz z siostrzanymi jednostkami z serii Meraviglia wycieczkowce te będą jedynymi w swojej klasie, mogącymi zawinąć do wszystkich światowych portów wycieczkowych – podaje MSC Cruises.

CRIST jest obecnie jedną z największych polskich stoczni. W trakcie dwudziestodziewięcioletniej działalności osiągnęła pozycję jednego z czołowych producentów wyspecjalizowanego sprzętu stoczniowego oraz jednostek pływających dla największych światowych odbiorców. Stocznia koncentruje swój rozwój wokół budowy specjalistycznych statków i konstrukcji dla przemysłu morskiego.

Chantiers de l’Atlantique natomiast to stocznia zlokalizowana w Saint-Nazaire, czołowy europejski producent wielkich statków pasażerskich typu cruiser, mająca w swoim portfolio m.in. France, Queen Mary 2, Harmony of the Seas i Symphony of the Seas.

Partnerzy portalu

seatech_390x100_2022
aste_580x100_gif_2020

Dziękujemy za wysłane grafiki.