• <

LOTOS i PGNiG realizują pionierską dostawę paliwa żeglugowego LNG

Strona główna Przemysł Stoczniowy, Stocznie, Statki LOTOS i PGNiG realizują pionierską dostawę paliwa żeglugowego LNG
LOTOS i PGNiG realizują pionierską dostawę paliwa żeglugowego LNG - GospodarkaMorska.pl
12.09.2016 Źródło: własne

Spółki LOTOS i PGNiG dostarczyły 120 m3 (120 tys. litrów) skroplonego gazu LNG jako paliwa żeglugowego do zbiorników nowoczesnego, budowanego w Stoczni Remontowa Shipbuilding statku typu PSV (Platform Supply Vessel) SIEM HARMONY. Pozwoli to na przeprowadzenie prób morskich jednostki przed oddaniem jej do użytku. Cysterny odebrały gaz z Terminalu LNG im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego i przetransportowały go do stoczni w Gdańsku. To pierwsze tego typu przedsięwzięcie logistyczne w Polsce i jednocześnie efekt współpracy  LOTOSU i spółki PGNiG.

– Dzięki terminalowi w Świnoujściu mamy możliwość sprawnego rozdysponowania LNG w całym kraju. Powstaje także coraz więcej jednostek morskich wykorzystujących LNG jako paliwo, które spełnia wszelkie obostrzenia dotyczące emisji siarki i substancji szkodliwych. Dlatego bunkrowanie statków jest usługą, która chcemy w najbliższym czasie rozwijać – mówi Henryk Mucha, prezes PGNiG Obrót Detaliczny.

Statki typu tzw. dual fuel, uważane za bardzo pionierskie technologicznie, zasilane są zarówno konwencjonalnym paliwem żeglugowym, jak i znacznie czystszym gazowym. Dzięki temu są o wiele bardziej przyjazne środowisku niż te z tradycyjnym napędem. Armatorzy, chcąc spełnić unijne wymogi środowiskowe w stosunku do paliw zawierających do 0,10 proc. siarki, wprowadzają do swojej floty mniej emisyjne statki napędzane paliwem LNG. Zaostrzone rygory emisyjności, zawarte w unijnej dyrektywie siarkowej, nakazują dziesięciokrotne zmniejszenie emisji siarki od 2015 roku.

– Technologia związana z dystrybucją, a także stosowaniem LNG, to technologia przyszłości – podkreśla Przemysław Marchlewicz, wiceprezes Zarządu Grupy LOTOS S.A. – Cieszę się, że Grupa LOTOS wspólnie z PGNiG i stoczniami śmiało podejmuje to wyzwanie z korzyścią dla kraju. Będziemy wspierać zarówno rozwój tej dziedziny, jak i związanej z nią infrastruktury. To właściwy i pożądany kierunek także, a może i przede wszystkim, ze względu na ochronę środowiska - dodaje Marchlewicz.

LNG jest obecnie najczystszym paliwem używanym w żegludze. Na szczególną uwagę zasługują właściwości LNG, które w kontakcie z powietrzem odparowuje i szybko znika w atmosferze, nie pozostawiając osadów na wodzie. Z tego powodu, nawet w przypadku rozszczelnienia zbiornika, nie będzie stanowić zagrożenia dla środowiska. To bezpieczne i zarazem ekologiczne paliwo. Statki wykorzystujące je do napędu są najbezpieczniejszymi jednostkami pływającymi.

– LOTOS Asfalt dywersyfikuje dostawy paliw żeglugowych na rynek, który dzisiaj od dostawców oczekuje wprowadzania paliw alternatywnych, niskosiarkowych – podkreśla Piotr Przyborowski, prezes Zarządu LOTOS Asfalt. – To nowy, wręcz pionierski, a zarazem innowacyjny kierunek naszej działalności handlowej. To, co dziś robimy, sygnalizuje rynkowi, że do stałej oferty wprowadzamy paliwo żeglugowe LNG z możliwością dostawy we wszystkich portach w Polsce - mówi Przyborowski.

Grupa LOTOS jest drugim co do wielkości w Polsce koncernem naftowym zajmującym się poszukiwaniem i wydobyciem ropy naftowej, jej przerobem oraz sprzedażą hurtową i detaliczną wysokiej jakości produktów naftowych. Koncern ma ponad 30 proc. udział w rynku hurtowym paliw i prawie 10 proc. w rynku sprzedaży detalicznej.

Źródło:
własne

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 31251,00 $ tona -6,49% 13 maj
 Cynk 2891,00 $ tona -3,12% 13 maj
 Aluminium 2422,00 $ tona -2,10% 13 maj
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.