PMK
Morskie farmy wiatrowe (MFW) mają coraz większy udział w produkcji mocy na europejskim rynku energetycznym. Ich moc obecnie wynosi 11,027 GWh. Tylko w zeszłym roku uruchomiono MFW o łącznej mocy ponad 3 GW – wynika z danych EWEA - Europejskiego Stowarzyszenia Energetyki Wiatrowej.
Według szacunków EWEA, 11 GW pochodzących z MFW wystarcza do produkcji około 40,6 TWh energii. To 1,5 proc. zużycie energii w Unii Europejskiej. Liderem europejskiego rynku MFW jest Wielka Brytania, najwięcej turbin dostarzył Siemens, a największym operatorem został Dong Energy.
Poprzedni rok był także rekordowy pod względem inwestycji w ten sektor energetyki. W zeszłym roku, w samej Europie, nakłady inwestycyjne na MFW wyniosły 13,3 mld euro. Według prognoz EWA, w obecnym rok przyrost morskich farm wiatrowych będzie jednak mniejszy. Wynikać ma to z mniejszej liczby nowych projektów w 2015 roku.
Największym dostawcą turbin okazał się koncern Siemens, który dostarczył urządzenia o mocy 1,8 GW (60 proc. całości). Niemiecki koncern może pochwalić się udziałem rzędu 63,5 proc. na rynku europejskiej morskiej energetyki wiatrowej. Brak zdecydowanego lidera można zaobserwować za to na rynku inwestorów. W poprzednim roku najwięcej MFW przyłączyli: E.ON (17,1 proc.), RWE Innogy (11,4 proc.), EnBW (9,5 proc.), Stadwerke Munchen (7,8 proc.) i Dong Energy (7,8 proc).
Biorąc pod uwagę kraje, w Europie wciąż lideruje Wielka Brytania z mocą turbin rzędu 5,060 GW. To aż 45,9 proc. całości mocy produkowanej przez MFW na Starym Kontynencie. Drugie miejsce zajmują Niemcy (3,3 GW), a trzecie Dania (1,3 GW).
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii