• <
BOTA_TECHNIK_MEGA

Europejscy armatorzy nie rezygnują ze złomowania statków w zagranicznych stoczniach

Strona główna Przemysł Stoczniowy, Stocznie, Statki Europejscy armatorzy nie rezygnują ze złomowania statków w zagranicznych stoczniach
Europejscy armatorzy nie rezygnują ze złomowania statków w zagranicznych stoczniach - GospodarkaMorska.pl

PMK

06.06.2017 Źródło: własne

Trwa dyskusja nad stoczniami, które mają znaleźć na liście dopuszczonych zakładów, w których europejscy armatorzy mogą złomować swoje jednostki. Europejscy armatorzy chcą, aby Komisja Europeska dopuściła na listę zatwierdzonych stoczni zakładów spoza wspólnoty. Ma to pozwolić dotrzymać im kroku z światowym popytem.

Według European Community Shipowners' Associations (ECSA) - związku europejskich armatorów - obecne stocznie umieszczone na liście są w stanie zaspokoić tylko 30 proc. europejskiego popytu na złomowanie.

- Około 150 kontenerowców zostało wysłanych na złom w zeszłym roku. W europejskich stoczniach złomujących można było rozebrać tylko 16 z nich i to dodatkowo tylko małych. W europejskich stoczniach nie ma po prostu warunków do masowego rozbierania dużych statków. A to tylko jedna grupa jednostek. Dlatego namawiamy Komisję Europejską do rozszerzenia listy o zakłady nienależące do Unii - twierdzi Patrick Verhoeven, sekretarz generalny ECSA.

KE stworzyła pierwszą wersję liste akceptowalnych stoczni w grudniu zeszłego roku. W zestawieniu znalazło się 19 zakładów z terenów Unii Europejskiej. Od 2019 roku europejscy armatorzy mają być zmuszeni do korzystania tylko ze stoczni z tej listy, by złomować swoje jednostki.

O wpisanie na listę już poprosiły stocznie z Turcji, Chin i Indii, a KE zapowiedziała, że weźmie ich kandydatury pod uwagę przy ustalaniu ostatecznej wersji listy w tym roku.

Dużo kontrowersji wzbudza propozycja utrzymania złomowania na plaży Alang w Indiach, słynącej ze słabych standardów bezpieczeństwa. Europejscy przewoźnicy popierają jednal odowiedzialne złomowanie w tym miejscu. Według europejskich przewoźników stocznia w Alang znajduje się w punkcie zwrotnym w swoim rozwoju i należy ją wspierać zamówieniami, by zachęcać do dalszego poprawiania standardów. Ogółem 70 proc. światowej floty trafia do południowoazjatyckich stoczni.

- Alang i pozostałe miejsca w Azji od lat są krytykowane za słabe standardy złomowanie, zresztą bardzo słusznie. Ale nie można nie zauważyć, że od jakiegoś czasu widać rozwój w tych miejscach. Powinniśmy ten fakt celebrować zamiast podważać ich starania - przekonuje Niels Smedegaard, prezes ECSA. - W cześci stoczni wciąż panują słabe standardy, ale są też inne, które zbliżają w kierunku światowych standardów - przekonuje.

Źródło:
własne

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 31709,00 $ tona -3,03% 18 cze
 Cynk 2873,00 $ tona -3,00% 18 cze
 Aluminium 2374,00 $ tona -2,18% 18 cze
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.