Paweł Kuś
Biuro projektowe Deltamarin podpisało kontrakt na zaprojektowanie pierwszego prototypu masowców handysize (10-35 tys. ton nośności) z napędem LNG. Dwie jednostki o nazwie B.Delta26LNG zostaną skontruowane dla fińskiego armatora ESL Shipping Ltd w chińskiej stoczni Qingshan Shipyard of Sinotrans & CSC SBICO.
Projekt Deltamarin obejmuje podstawowy i szczegółowy design jednostki. - Pracowaliśmy z Deltamarin dwa lata nad tym prototypem. Naszym celem było stworzenie koncepcji statku zgodnego z ekologicznymi trendami. Ten projekt to dowód na niesamowity fiński know-how – mówi Mikki Koskinen, dyrektor zarządzający ESL Shipping.
Po zakończeniu budowy, te dwa statki będą pierwszymi na świecie masowcami handysize z technologią dual-fuel. Wraz z rozwojem terminali LNG, w tym polskiego w Świnoujściu, o to paliwo armatorowi w obrębie Bałtyku będzie bardzo łatwo. Oprócz nowoczesnego napędu Deltamarin zadbał też o optymizację kształtu kadłuba i szereg innych innowacji, które zapewnią mniejsze zużycie paliwa przez jednostki. Statki będą mogły dzięki temu obniżyć emisję CO2 aż o 50 proc. w porównaniu do dzisiejszych masowców. Oznacza to, że te wyniki będą w zgodzie z nowymi regulacjami IMO, które wjedą w życiu w 2025 roku.
Masowiec B.Delta26LNG będzie wyposażony w zbiornik LNG o objętości ok. 400 m3. - Armator bardzo ściśle z nami współpracował, tak aby jego jednostki spełniały jego wszystkie życzenia i były skuteczne w zakresie bałtyckiego handlu. Przykładem może być zoptymalizowany system załadunku towarów oraz ich rozmieszczenie – mówi Konstantinos Fakiolas, dyrektor sprzedaży w Deltamarin.
Nowoczesne masowce mają być także skuteczne w żegludze arktycznej. Odznaczać się będą klasą lodową 1A, czyli będą zdolne operować jak lodołamacz. Pod tym względem jednostki były testowane w renomowanych instytucjach: SSPA w Szwecji i Aker Arctic Technology w Finlandii.
Projekt masowców został wyceniony na 2 mln euro. Jednostki mają zostać wybudowane na początku 2018 roku.
Mercy Ships zbuduje najnowocześniejszy statek szpitalny przy wsparciu MSC
Kolejny, atomowy okręt podwodny typu Virginia dostarczony do US Navy
Royal Navy prezentuje Agamemnona. To szósty okręt podwodny typu Astute z napędem atomowym
W stoczni Naval Group położono stępkę pod trzecią fregatę dla Marynarki Wojennej Grecji
Singapur na czele miast morskich świata. Gdańsk w morskiej 40-tce
Unibaltic wzbogaca swoją flotę o nowy statek. To także drugi w jej historii, jaki otrzymał nazwę Apatyth