ew/petro.no/offshoreenergytoday.com
Jak poinformował portal petro.no, w ostatnią sobotę (6 kwietnia), po długiej drodze z Korei, do bazy CCB w Ågotnes dotarła zapowiadana półzanurzalna platforma wiertnicza Odfjell Deepsea Nordkapp. Już w maju tego roku, weźmie udział w wierceniach na złożach Skogul i Ærfugl. Co ciekawe, ta zaawansowana technicznie platforma, będzie pracowała również dla PGNiG.
Deepsea Nordkapp rozpoczęła swój rejs z Korei 10 stycznia, z 160-osobową załogą na pokładzie. Zanim jednak będzie gotowa do pracy, przejdzie przez cykl przygotowań. Jak powiedział Kjetil Gjersdal, wiceprezes wykonawczy Odfjell Drilling: "Oczekujemy, że ukończenie pozostałych prac zajmie około trzy tygodnie. W ich skład wejdzie m.in. instalacja wyposażenia innych producentów i podwykonawców Aker BP czy prace nadzorcze. To stabilna, mocna platforma przystosowana specjalnie do warunków norweskich i zimowych prac na Morzu Barentsa, w warunkach do 20 minus stopni. Wiemy, że będzie to bardzo dobry dodatek do naszej floty i sprawi, że będziemy bardziej solidni i elastyczni."
Wiercenia na złożach Skogul i Ærfugl rozpoczną się w maju tego roku. Operatorem na obu koncesjach jest Aker BP, a PGNiG Upstream Norway posiada w nich odpowiednio 35 proc. i 11,92 proc. udziałów. Po zakończeniu wierceń na obu złożach platforma wiertnicza zostanie przekazana do dyspozycji PGNiG Upstream Norway, która – jako operator koncesji PL838 z 40 proc. udziałów – wykorzysta ją do wiercenia otworu poszukiwawczego na prospekcie Shrek. Rozpoczęcie prac wiertniczych w ramach tego projektu planowane jest pomiędzy 1 września a 30 listopada 2019 roku. Na złożu PL838 PGNiG Upstream Norway współpracuje z Aker BP i DEA Norge, które mają po 30 proc. udziałów.
PGNiG Upstream Norway posiada udziały w 24 koncesjach poszukiwawczych i wydobywczych na Norweskim Szelfie Kontynentalnym. Zgodnie ze strategią Grupa PGNiG planuje zwiększyć wydobycie gazu ze złóż w Norwegii do 2,5 mld m³ rocznie po 2022 roku.
Deepsea Nordkapp w liczbach:
bandera: Bermudy
armator: Odfjell Drilling AS
stocznia: Samsung Heavy Industries Co Ltd, Geoje
długość całkowita: 123,00 m
szerokość konstrukcyjna: 77,76 m
zanurzenie: 23,50 m
wysokość boczna: 56,15 m
tonaż pojemnościowy brutto: 45 612
tonaż pojemnościowy netto: 13 684
nośność: 62 681 t
łączna moc napędu głównego: 28 800 kW
miejsca dla załogi: 150
klasa lodowa: FS Ice Class 1A
Mercy Ships zbuduje najnowocześniejszy statek szpitalny przy wsparciu MSC
Kolejny, atomowy okręt podwodny typu Virginia dostarczony do US Navy
Royal Navy prezentuje Agamemnona. To szósty okręt podwodny typu Astute z napędem atomowym
W stoczni Naval Group położono stępkę pod trzecią fregatę dla Marynarki Wojennej Grecji
Singapur na czele miast morskich świata. Gdańsk w morskiej 40-tce
Unibaltic wzbogaca swoją flotę o nowy statek. To także drugi w jej historii, jaki otrzymał nazwę Apatyth