ew
W stolicy Łotwy trwają prace nad nowym promem dla ÆrøXpressen. Trzeba przyznać, że budowa przebiega w iście ekspresowym tempie.
Nowy prom zamówiony przez duńskie ÆrøXpressen powinien być gotowy jeszcze w tym roku. Konstrukcja kadłuba powstaje od września ub. r. w Rydze. Prace wykończeniowe będą jednak już realizowane w duńskiej stoczni Hvide Sande, która jest głównym wykonawcą. Zgodnie z zapisami znajdującymi się w kontrakcie, nowy prom ma być dostarczony do 30 września br. Proces budowy całego promu powinien zatem zamknąć się w okresie ok. jednego roku.
Nowy statek będzie jednostka ekologiczną, zasilaną napędem hybrydowym. W obszarze portów używać będzie wyłącznie napędu elektrycznego, przyczyniając się w ten sposób do ograniczenia poziomu emisji. Szacuje się, że 25 procent realizowanych przez niego operacji ma się odbywać zgodnie ze standardem „zero emission”.
Blisko 50-metrowa jednostka będzie mogła przyjąć na pokład 196 pasażerów. Pomieści również 32 pojazdy osobowe albo alternatywnie – w kombinacji z 2 pojazdami ciężarowymi – 16 pojazdów osobowych.
Po zakończeniu prac nowoczesny prom będzie kursował na trasie pomiędzy Marstal na wyspie Ærø a Rudkøbing (wyspa Langeland). Wartość inwestycji związanej z budową nowego promu, dostosowaniem nabrzeży do obsługi nowej jednostki oraz uruchomieniem połączenia wynosi 55 milionów koron duńskich (blisko 32 miliony PLN). Środki niezbędne do realizacji poszczególnych zadań pozyskano z pożyczek oraz emisji obligacji.
Uruchomienie linii promowej pomiędzy Marstal a Rudkøbing nie będzie całkowitą nowością. Funkcjonowała ona już w przeszłości. Została jednak zamknięta w styczniu 2013 r.
Stena Futura przeszła ceremonię chrztu w Belfaście. Stena Connecta ukończona
Zwodowano największy na świecie statek do układania kabli
Świnoujście: zatopiony kuter wydobyty z dna Basenu Północnego. Służby podejrzewają celowe działanie
PRS sprawuje nadzór nad budową okrętu ratowniczego programu „Ratownik”
Chiny oddały do użytku gigantyczny statek do akwakultury. 12 gatunków ryb na jednostce
HD Hyundai jako pierwsza stocznia wyprodukował 5 tys. jednostek