oprac. MN
Nad tym co przyniesie Nowy Rok w gospodarce morskiej zastanawialiśmy się wspólnie z innymi espertami na antenie Radia Gdańsk w audycji Ludzie i Pieniądze. Program poprowadził Artur Kiełbasiński, a jego gośćmi byli: Adam Żołnowski - wiceprezes terminala DCT, Mateusz Kowalewski - Gospodarkamorska.pl i Sławomir Niecko - Klaster Logistyczno-Transportowy "Północ-Południe".
Według Adama Żołnowskiego dla gospodarki morskiej najważniejsze będą nadchodzące miesiące.
- Mówię przede wszystkim o tym, czy sytuacja sektora stoczniowego będzie się poprawiała. W ostatnich kilku miesiącach nie wyglądała ona zbyt różowo. To powoduje nadpodaż mocy przeładunkowych i linie oceaniczne zamawiają niewiele nowych jednostek. W związku z tym 2017 rok przynosi wiele wyzwań - mówił.
Ekspert zaznaczał też, że wzrost mocy przeładunkowych w sektorze kontenerowym oznacza nowe cele na 2017 roku.
- Moce przeładunkowe Polski wzrosły o 30 proc. dzięki inwestycji DCT. Tutaj wyzwaniem będzie wypełnienie ładunkami tego, co zostało oddane do użytku. Nasze porty stają się coraz ważniejsze na świecie, więc będą realizowały szereg projektów inwestycyjnych. Trzeba trzymać kciuki, by one się udały. Mówię tu choćby o infrastrukturze wewnątrz portów, nowych połączeniach drogowych i kolejowych oraz inwestycjach w falochrony - dodał.
Z kolei Mateusz Kowalewski zwrócił uwagę na coraz większy wpływ światowych trendów i marek na polską gospodarkę morską.
- Nadchodzące lata to czas pod znakiem globalizacji dla polskiej gospodarki morskiej. Z takiego organizmu prowincjonalnego staliśmy się częścią światowej gospodarki. Rozwój takich portów jak DCT Gdańsk jest coraz bliżej największych mechanizmów rynkowych. 2017 rok to czas relacji z globalną gospodarką. Coraz większy wpływ na to, co się dzieje w naszych firmach, mają cena ropy naftowej, stawki frachtowe i relacje transportowe - tłumaczył.
Sławomir Niecko zdradził kierunek Klastra Logistyczno-Transportowego "Północ-Południe".
- Myślę, że nasz klaster, który powstał 4 lata temu, będzie miał teraz szansę rozwoju. Od grudnia tego roku jesteśmy kluczowym krajowym klastrem. Wspomaga nas ministerstwo rozwoju, które prezentuje program dotyczący rozwoju środków transportu zbiorowego, w tym transportu elektrycznego. Nasz klaster wziął za cel promowanie tego typu jednostek. Naszym hasłem jest, by Gdańsk był połączony z Helem promem elektrycznym. Pierwszy prom elektryczny kursujący w Danii został wybudowany w Gdańsku. Koszty i czas trwania budowy są jednak rozległe. To wszystko powinno zamknąć się w ciągu dwóch lat - wyliczał.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii