ew
18 października, w stoczni Shanghai Waigaoqiao Shipbuilding w Szanghaju odbyła się uroczystość cięcia blach na pierwszy duży wycieczkowiec, który zostanie zbudowany w Chinach. Tym samym, Państwo Środka oficjalnie wkracza na nowy dla siebie rynek przemysłu okrętowego i stworzy olbrzymią konkurencję europejskim stoczniom.
Rynek dużych wycieczkowców jest obecnie zdominowany przez włoskie, niemieckie, fińskie i francuskie stocznie. Rośnie jednak zarówno popyt na cruisery jak i liczba chińskich pasażerów, którzy są chętni do tego typu podróży. Według szacunków, do 2020 r. z rejsów wycieczkowcami skorzysta aż 4,5 mln Chińczyków.
Nie powinny więc dziwić ambicje chińskiego przemysłu stoczniowego, który widzi w tym segmencie nowe możliwości biznesowe i od kilku lat planował budowę pierwszego luksusowego wycieczkowca, który zabierze na pokład do 5 tys. osób.
Teraz plany stają się rzeczywistością, bowiem 18 października odbyło się cięcie stali na pierwszy budowany w Chinach duży wycieczkowiec. Został on zamówiony przez amerykańską grupę Carnival Corporation.
Statek stanie się więc częścią floty chińskich statków wycieczkowych obsługiwanych przez CSSC Carnival Cruise Shipping Limited, spółkę joint venture Carnival Corporation Plc i China State Shipbuilding Corporation (CSSC). Shanghai Waigaoqiao jest spółką całkowicie zależną od CSSC. Co ciekawe, podczas uroczystości pokazano wizualizację powstającej jednostki. Wystąpiła w barwach armatorskich AIDA Cruises, niemieckiego brandu Carnivala.
Jak zdradził Zhou Qi, wiceprezes Shanghai Waigaoqiao Shipbuilding: "Kontrakt ten będzie wymagał zaangażowania ponad 500 dostawców i łącznie 12 milionów roboczogodzin pracy".
Chen Ranfeng, prezes Carnival Corp w Chinach dodaje, że "Budowa dużego statku wycieczkowego była marzeniem wielu pokoleń chińskich stoczniowców. Ten kontrakt przyniesie modernizację chińskiego przemysłu stoczniowego i olbrzymią wartość ekonomiczną".
Dodajmy, że kontrakt zawarty między Shanghai Waigaoqiao Shipbuilding a Carnival Cruise Shipping Limited przewiduje zbudowanie dwóch jednostek o tonażu pojemnościowym brutto 135 500 jednostek i wartości kontraktowej ok. 770 mln USD - każda. Pierwsza ma zostać dostarczona już w 2023 roku a druga w 2024. Ponadto, w kontrakcie zawarta jest klauzula o możliwości rozszerzenia umowy o cztery kolejne statki.
Wodór stworzy rynek wart 1,4 bln dolarów rocznie
Holandia wspiera bezpieczeństwo na Morzu Czerwonym. HNLMS Tromp kończy misję, na swoją wyrusza HNLMS Karel Doorman
CMA CGM i Bpifrance chcą dekarbonizować branżę morską we Francji. Tworzą fundusz o wartości 200 mln euro
Thales inauguruje nowe centrum testowe dla fregat typu F126
Idą zmiany w Porcie Gdynia. Demontaż Bühlera na Nabrzeżu Indyjskim
Zmiany w Chińsko-Polskim Towarzystwie Okrętowym S.A. "Chipolbrok"