jk
Ceny ropy naftowej na giełdzie paliw w Nowym Jorku rosną o 0,4 proc., po zwyżce w ciągu poprzednich siedmiu sesji o 8,3 proc. - podają maklerzy. Produkcja w Libii wzrosła do najwyższego od 4 lat poziomu.
Baryłka ropy West Texas Intermediate w dostawach na sierpień na giełdzie paliw NYMEX w Nowym Jorku jest wyceniana po 46,2 USD, po zwyżce o 0,3 proc.
Brent w dostawach na sierpień na giełdzie paliw ICE Futures Europe w Londynie zwyżkuje o 0,2 proc. do 48,9 USD za baryłkę.
Mimo wyraźnego odbicia w ostatnich dniach, po wejściu w rynek niedźwiedzia w czerwcu, ropa zakończyła czerwiec na ok. 3-proc. minusie. W II kwartale ceny ropy w USA spadły w sumie o ok. 11 proc.
"W krótkim terminie ceny mogą jeszcze spaść, ponieważ rynek może przetestować dyscyplinę w gronie OPEC oraz +próg bólu+ dla producentów ropy z łupków w USA. Później jednak, ceny mogą ponownie odbić. Oczekuje się, że popyt w III kw. przekroczy podaż i zostanie zaspokojony jedynie ropą pochodzącą z zapasów. Ciągle trzymamy się naszej prognozy dla Brent rzędu 48 USD za baryłkę na koniec tego roku" - napisała w raporcie Barbara Lambrecht, analityk Commerzbank.
Uwagę rynku przykuwają doniesienia z Libii, gdzie produkcja surowca przekroczyła 1 mln baryłek dziennie (b/d), ponad 300 tys. b/d więcej niż na początku roku. Takiego poziomu wydobycia nie widziano od czerwca 2013 r.
"Libia prawdopodobnie jest blisko szczytu wydobycia. Mimo to, wzrost produkcji do takich poziomów - szybciej niż oczekiwano, jest negatywny dla ogólnej sytuacji podażowej na rynku" - ocenił Ric Spooner, analityk CMC Markets z Sydney.
W USA tymczasem, po raz pierwszy od 24 tygodni spadła liczba czynnych szybów naftowych - o 2 do 756 - informuje Baker Hughes.
W styczniu kraje OPEC oraz inni poważni dostawcy ropy spoza kartelu rozpoczęły ograniczanie dostaw ropy - łącznie o 1,8 mln baryłek dziennie. Celem porozumienia jest sprowadzenie zapasów surowca w krajach OECD do poziomu 5-letniej średniej, co w konsekwencji ma zrównoważyć rynek ropy.
Porozumienie to, pierwotnie obowiązujące do końca czerwca 2017 r., zostało przedłużone do końca marca 2018 r. Umowa nie obowiązuje Libii i Nigerii.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii