Ciąg dalszy afery korupcyjnej w Estonii. Według portalu Onet zarzuty wręczenia korzyści majątkowej miał usłyszeć Andrzej Wojtkiewicz – prezes Remontowej Shipbuilding.
Wojtkiewicz miał w 2014 roku przekazać 800 tys. euro, by wygrać przetarg na budowę dwóch nowoczesnych promów dla estońskiego armatora "Port of Tallin". Prezes spółki kategorycznie zaprzecza tym informacjom.
Przypomnijmy, że podejrzenia o korupcję na wielką skalę dotknęły członków zarządu Portu Tallin. Według estońskich mediów, mieli oni od wielu lat przyjmować łapówki od firm i w zamian pomagać im w pozyskiwaniu zamówień.
26 sierpnia estońskie władze aresztowały Aina Kaljuranda, prezesa Portu Tallin oraz Allana Kiili, członka zarządu. Podejrzenia dotyczą brania łapówek głównie od przedstawicieli terminala Esteve oraz HTG Invest – długoletnich partnerów portu, którzy mieli opłacać zarząd, by utrzymać swoje kontrakty. Fińska prokurator, Laura Feldmanis, podejrzewa, że w porcie mogło dojść także do prania pieniędzy.
- Dodatkowo są pewne podejrzenia, że władze Portu Tallin otrzymywały łapówki w zamian za kontrakty na budowę promów – wyjaśniła Feldmanis na zwołanej w zeszły piątek konferencji prasowej. - Współpracujemy już w tej sprawie z prokuraturami z innych krajów, w tym z Polski – dodała.
Tę informację potwierdziła Prokuratura Okręgowa w Gdańsku, która otrzymała 14 lipca wniosek od estońskiej prokuratury. Sprawa miała dotyczyć właśnie Remontowej Shipbuilding.
Stocznia już zabrała głos w tej sprawie.
- Remontowa Shipbuilding wygrała konkurs ofert na budowę dwóch promów dla "Port of Tallinn" w 2014 roku. Konkurowała z kilkoma innymi stoczniami, znanymi na europejskim rynku. O wyborze Remontowa Shipbuilding zadecydowały wyłącznie kwestie merytoryczne - wysoka jakość świadczonych usług oraz wieloletnie, nieporównywalne z pozostałymi konkurentami doświadczenie w budowie tego rodzaju jednostek. Budowa statków przebiega zgodnie z harmonogramem - czytamy w oświadczeniu spółki.
Zarząd zaznacza też, że w związku z zarzutami Remontowa zarudniła audytorów śledczych z firm Ernst&Young, by ci wykonali badanie firmy.
- Audytorzy nie znaleźli żadnych dowodów, które w jakikolwiek sposób potwierdzałyby zarzuty. Dodatkowo Rada Nadzorcza Remontowa Shipbuilding poprosiła EY o przygotowanie i wdrożenie procedur antykorupcyjnych zgodnie z najlepszymi, światowymi praktykami, wraz z kodeksem etyki. Remontowa Shipbuilding deklaruje też pełną gotowość współpracy z odpowiednimi organami ścigania - polskimi oraz estońskimi - twierdzi spółka.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii