pc
45-lecie podpisania kontraktu na budowę rafinerii w Gdańsku. Umowa ze SNAM Progetti, firmą wchodzącą w skład państwowego koncernu włoskiego ENI odpowiedzialnego za projekty i uruchomienie wielu rafinerii na świecie, została podpisana w lipcu 1972 roku. Rafineria Północna powstała w celu zaspokojenia rosnącego zapotrzebowania na benzynę, oleje napędowe oraz oleje smarowe – czytamy na Twitterze Grupy LOTOS.
Kontrakt w imieniu wykonawcy „Polimex-Cekop” podpisał dyrektor naczelny Leonard Lachtowski, a firmy SNAM Progetti prezes Nicola Melodia. Projekt techniczno-roboczy wykonało biuro projektów przemysłu naftowego podległe Zjednoczeniu Przemysłu Rafineryjnego i Petrochemicznego w Krakowie. Było ono inwestorem naczelnym gdańskiej rafinerii. Obiekt wyposażono w najnowsze rozwiązania techniczne, gwarantujące optymalne wyniki ekonomiczne produkcji.
Przez cztery lata na powierzchni 220 ha wybudowany został nowoczesny zakład, zaprojektowany do przerobu 3 mln ton ropy rocznie, który miał dostarczać paliwa i oleje dla polskiej gospodarki. Pierwszą partię ropy naftowej przyjęto do zbiorników rafineryjnych w 1975 roku, po czym nastąpił rozruch bloku paliwowego.
Obecnie rafinerią w Gdańsku zarządza LOTOS. To polska grupa kapitałowa, której działalność ma strategiczne znaczenie dla krajowego i europejskiego bezpieczeństwa w sektorze energii oraz polskiej gospodarki. LOTOS wydobywa gaz ziemny i ropę naftową w Polsce, Norwegii oraz na Litwie. Należy do niego, zlokalizowana w Gdańsku, jedna z najnowocześniejszych europejskich rafinerii, gdzie surowiec przerabiany jest głównie na wysokiej jakości paliwa, w tym paliwa premium – LOTOS Dynamic. LOTOS to także sieć ponad 480 stacji paliw dogodnie zlokalizowanych przy autostradach i drogach ekspresowych we wszystkich aglomeracjach i wielu miejscowościach na terenie całego kraju. LOTOS zaopatruje w paliwa blisko 1/3 rynku w Polsce. To także czołowy producent asfaltów drogowych, olejów silnikowych oraz smarów do samochodów, samolotów, pociągów, statków, a nawet pojazdów techniki wojskowej.
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Chiny oddały do użytku gigantyczny statek do akwakultury. 12 gatunków ryb na jednostce
HD Hyundai jako pierwsza stocznia wyprodukował 5 tys. jednostek
Diehl Defence i Lockheed Martin łączą siły w zakresie obrony powietrznej dla sił morskich
Fincantieri rozpoczyna plan rozwoju stoczni. Podpisano koncesję na port w Ankonie
Navantia zbuduje okręty wsparcia dla brytyjskiej floty. Postęp programu Fleet Solid Support (FSS)
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO