Dwa całkowicie nowe statki z napędem hybrydowym, zaprojektowane do zasilania metanolem i zwiększające o 80% pojemność na trasie Belfast-Heysham, będą odpowiedzią na rosnące zapotrzebowanie klientów na pojemność i zrównoważoną wydajność. Budowa statków NewMax rozpocznie się już wkrótce, a ich wypłynięcie na Morze Irlandzkie nastąpi w 2025 roku.
Stena Line jest jednym z wiodących europejskich operatorów promowych, który właśnie ogłosił, że buduje dwa nowe statki towarowe na zamówienie dla rozwijającego się serwisu towarowego Belfast-Heysham. Każdy z dwóch nowych 147-metrowych statków został zaprojektowany tak, aby zmaksymalizować ilość przewożonych ładunków i zapewnić 2,800 metrów pasów pojemności, co stanowi 80% wzrost w stosunku do obecnej pojemności statków. Nowe statki będą przystosowane do przewozu 12 pasażerów i 26 członków załogi.
Statki "NewMax" będą mogły pracować na paliwie metanolowym. Stena Line obecnie ściśle współpracuje z łańcuchem dostaw metanolu i zabezpieczyła przyszłe ilości e-metanolu, aby spełnić swoje strategiczne ambicje przejścia na paliwa odnawialne i zmniejszenia emisji CO2 o 30% do 2030 roku. Stena Line stała się pierwszym operatorem promowym, który uruchomił prom na metanol, kiedy Stena Germanica została przekształcona w 2015 roku.
Przyszłościowe przygotowanie nowych statków do elektryfikacji było kolejnym priorytetem podczas budowy, zapewniając wbudowane technologie, które mogą wykorzystać zarówno napęd akumulatorowy, jak i zasilanie z lądu, gdzie jest to dostępne.
- Ta inwestycja pokazuje nasze zaangażowanie w zrównoważony rozwój i naszą strategię przechodzenia na nowe, zrównoważone paliwa. Statki NewMax zaspokoją również rosnące zapotrzebowanie klientów, dodając znaczną pojemność, aby umożliwić operatorom logistycznym rozwój działalności w regionie - mówi Niclas Mårtensson, CEO Stena Line
Unikalne systemy pływowe panujące w Heysham mogą stanowić wyzwanie, dlatego każdy statek zostanie wyposażony w dostosowaną do potrzeb konfigurację technologii morskiej, dzięki czemu będzie bardziej odporny na panujące warunki pogodowe. Trzy dziobowe pędniki zapewnią optymalną zwrotność i niezawodność, a specjalnie zaprojektowana konfiguracja silnika i śruby napędowej dodatkowo zwiększy możliwości cumowania w ekstremalnych warunkach pogodowych.
Prace budowlane nad dwoma nowymi statkami mają się rozpocząć w Weihai w Chinach przez Stena RoRo, a oba statki mają wejść do służby na tej trasie jesienią 2025 roku, operując z portu Stena Line w Belfaście.
Stena Line jest największym operatorem promowym na Morzu Irlandzkim, z największą flotą oferującą najszerszy wybór tras, w tym łączone usługi pasażerskie i towarowe z Belfastu do Cairnryan i Liverpoolu, Dublinu do Holyhead, oraz trasy z Rosslare do Fishguard, jak również trasę towarową z Belfastu do Heysham.
Stena Line oferuje również bezpośrednie połączenie z Rosslare do Cherbourga i latem 2023 r. wprowadzi na tę trasę zmodernizowany statek Stena Vision, dzięki czemu będzie to najczęstsze połączenie z Irlandii do Francji z 12 rejsami tygodniowo.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów