Dwa całkowicie nowe statki z napędem hybrydowym, zaprojektowane do zasilania metanolem i zwiększające o 80% pojemność na trasie Belfast-Heysham, będą odpowiedzią na rosnące zapotrzebowanie klientów na pojemność i zrównoważoną wydajność. Budowa statków NewMax rozpocznie się już wkrótce, a ich wypłynięcie na Morze Irlandzkie nastąpi w 2025 roku.
Stena Line jest jednym z wiodących europejskich operatorów promowych, który właśnie ogłosił, że buduje dwa nowe statki towarowe na zamówienie dla rozwijającego się serwisu towarowego Belfast-Heysham. Każdy z dwóch nowych 147-metrowych statków został zaprojektowany tak, aby zmaksymalizować ilość przewożonych ładunków i zapewnić 2,800 metrów pasów pojemności, co stanowi 80% wzrost w stosunku do obecnej pojemności statków. Nowe statki będą przystosowane do przewozu 12 pasażerów i 26 członków załogi.
Statki "NewMax" będą mogły pracować na paliwie metanolowym. Stena Line obecnie ściśle współpracuje z łańcuchem dostaw metanolu i zabezpieczyła przyszłe ilości e-metanolu, aby spełnić swoje strategiczne ambicje przejścia na paliwa odnawialne i zmniejszenia emisji CO2 o 30% do 2030 roku. Stena Line stała się pierwszym operatorem promowym, który uruchomił prom na metanol, kiedy Stena Germanica została przekształcona w 2015 roku.
Przyszłościowe przygotowanie nowych statków do elektryfikacji było kolejnym priorytetem podczas budowy, zapewniając wbudowane technologie, które mogą wykorzystać zarówno napęd akumulatorowy, jak i zasilanie z lądu, gdzie jest to dostępne.
- Ta inwestycja pokazuje nasze zaangażowanie w zrównoważony rozwój i naszą strategię przechodzenia na nowe, zrównoważone paliwa. Statki NewMax zaspokoją również rosnące zapotrzebowanie klientów, dodając znaczną pojemność, aby umożliwić operatorom logistycznym rozwój działalności w regionie - mówi Niclas Mårtensson, CEO Stena Line
Unikalne systemy pływowe panujące w Heysham mogą stanowić wyzwanie, dlatego każdy statek zostanie wyposażony w dostosowaną do potrzeb konfigurację technologii morskiej, dzięki czemu będzie bardziej odporny na panujące warunki pogodowe. Trzy dziobowe pędniki zapewnią optymalną zwrotność i niezawodność, a specjalnie zaprojektowana konfiguracja silnika i śruby napędowej dodatkowo zwiększy możliwości cumowania w ekstremalnych warunkach pogodowych.
Prace budowlane nad dwoma nowymi statkami mają się rozpocząć w Weihai w Chinach przez Stena RoRo, a oba statki mają wejść do służby na tej trasie jesienią 2025 roku, operując z portu Stena Line w Belfaście.
Stena Line jest największym operatorem promowym na Morzu Irlandzkim, z największą flotą oferującą najszerszy wybór tras, w tym łączone usługi pasażerskie i towarowe z Belfastu do Cairnryan i Liverpoolu, Dublinu do Holyhead, oraz trasy z Rosslare do Fishguard, jak również trasę towarową z Belfastu do Heysham.
Stena Line oferuje również bezpośrednie połączenie z Rosslare do Cherbourga i latem 2023 r. wprowadzi na tę trasę zmodernizowany statek Stena Vision, dzięki czemu będzie to najczęstsze połączenie z Irlandii do Francji z 12 rejsami tygodniowo.
Stocznia z „wielkiej trójki” z nowym właścicielem i nazwą
Program "Miecznik" źródłem zatrudnienia w branży stoczniowej. Oferta Stoczni Wojennej w Urzędzie Pracy
Zatopiony na Bałtyku dźwig podjęty z dna
Ogłoszono laureatów nagród Krajowej Izby Gospodarki Morskiej
Grimaldi odbiera pierwszy ze statków typu con-ro
Trzeci gazowiec dla Polski rośnie w oczach. Orlen pokazuje jego budowę