Stena Ebba, najnowszy prom typu E-Flexer w barwach Stena Line, jest już w Europie i wkrótce pojawi się na Morzu Bałtyckim.
Stena Ebba to siostrzana jednostka Steny Estelle – pierwszego powiększonego promu typu E-Flexer, który już kursuje na linii Gdynia-Karlskrona i cieszy się dużym powodzeniem zarówno pasażerów, jak i shipspotterów. Wkrótce na tej samej trasie kursować będą obie nowe jednostki.
Stena Ebba przebywa w tym momencie w porcie w brytyjskim Bristolu. W ramach dziewiczego rejsu prosto z Chin, gdzie statek został wybudowany, sprowadził go do Europy ten sam kapitan, który wcześniej na tej samej trasie dowodził Steną Estelle – Andrew Parker. W Bristolu Parker przekazał stery do E-Flexera kapitanowi operacyjnemu.
Stena Ebba z Andrew Parkerem na mostku kapitańskim wypłynęła z Yantai w chińskiej prowincji Shandong, co ciekawe, z ładunkiem. Prom płynął przez całą trasę z ekonomiczną prędkością by zredukować zużycie paliwa, a tym samym emisje spalin. W ładowniach statku znalazły się między innymi samochody elektryczne przeznaczone na rynek brytyjski. Pierwszy postój Stena Ebba zaliczyła w Singapurze, gdzie uzupełniono zapasy paliwa, wody i prowiantu oraz rozładowano odpady. Następnie statek pożeglował przez Ocean Indyjski, Morze Czerwone i Kanał Sueski na Morze Śródziemne.
– Statek spisał się naprawdę dobrze podczas całego rejsu! Dzięki stosunkowo spokojnej podróży i braku problemów technicznych, wykorzystaliśmy trochę czasu na pokładzie, aby szkolić załogę w zakresie procedur bezpieczeństwa – powiedział kapitan Parker.
W trakcie rejsu załoga miała także okazję świętować 60-lecie Stena Line tortem upieczonym przez kucharza w pokładowej kuchni.
Po krótkim postoju w Bristolu Stena Ebba pod rozkazami nowego kapitana wyruszy do Karlskrony. Stamtąd z kolei niedługo potem rozpocznie regularny serwis na linii Gdynia-Karlskrona.
Stena Ebba i Stena Estelle to jedne z największych promów na Bałtyku w regularnej żegludze. Mają długość 240 metrów, oferują miejsce dla 1200 osób oraz każdy z nich pomieści nawet 200 ciężarówek na 3600 metrach pokładów samochodowych. Są wydajne energetycznie dzięki swojej optymalnej konstrukcji. Mogą być przystosowane do zasilania gazem, co pozwoli na zmianę paliwa na metanol lub LNG. Podczas zawinięć do portów statki mogą korzystać z zasilania z lądu, co ogranicza emisję spalin. Podłączenie do sieci elektrycznej umożliwi w przyszłości konwersję na hybrydowy system akumulatorowy. Pasażerowie mają do dyspozycji wykończone w stylu skandynawskim wnętrza z panoramicznymi oknami.
Mercy Ships zbuduje najnowocześniejszy statek szpitalny przy wsparciu MSC
Kolejny, atomowy okręt podwodny typu Virginia dostarczony do US Navy
Royal Navy prezentuje Agamemnona. To szósty okręt podwodny typu Astute z napędem atomowym
W stoczni Naval Group położono stępkę pod trzecią fregatę dla Marynarki Wojennej Grecji
Singapur na czele miast morskich świata. Gdańsk w morskiej 40-tce
Unibaltic wzbogaca swoją flotę o nowy statek. To także drugi w jej historii, jaki otrzymał nazwę Apatyth