Znajdująca się w stanie Floryda stocznia St. Johns Ship Building, należąca do Americraft Marine, świętuje otrzymanie pierwszego kontraktu na na budowę okrętu wsparcia działań nurków (Dive Support Vessel, DSV). Wpisuje się to w zwiększenie zaangażowania krajowych zakładów w budowę jednostek morskich na potrzeby państwowych podmiotów oraz "odrodzenia" amerykańskiej branży stoczniowej, zgodnie z zapowiedzianą polityką prezydenta Donalda Trumpa.
Przyznanie tego kontraktu, stanowi, zdaniem stoczni, rozszerzanie jej możliwości i zarazem znaczący wkład w zdolności US Navy jak i bezpieczeństwo narodowe. W dorobku St. Johns Ship Building znajdowały się dotąd tylko zlecenia wykonane na rynek cywilny. Dotyczyły dostarczania firmom statków do transferu załóg, promów, holowników czy barek transportowych. Stąd otrzymanie kontraktu na rzecz sił zbrojnych to duże wyróżnienie. Ma wpisywać się to tak w politykę państwa, jak i planów stoczni, z myślą o wzmocnieniu przemysłu stoczniowego zgodnego z ustawą Jonesa, promowania zrównoważonego rozwoju morskiego i tworzenia trwałych miejsc pracy w przemyśle w Stanach Zjednoczonych.
Jak podkreśla stocznia, kontrakt jest więc kolejnym przykładem współpracy publiczno-prywatnej w celu zapewnienia, że Stany Zjednoczone utrzymają solidne i samowystarczalne morskie zdolności przemysłowe. Wpisuje się to w wysiłki na rzecz wzmocnienia krajowego przemysłu stoczniowego zgodnego z ustawą Jonesa (amerykańskie statki mają pływać pod amerykańską banderą i z załogą złożoną z amerykańskich obywateli), a także promowania zrównoważonego rozwoju morskiego i tworzenia trwałych miejsc pracy. Stocznia podkreśla, że kontrakt jest przykładem współpracy publiczno-prywatnej w celu zapewnienia, że Stany Zjednoczone utrzymają solidne i samowystarczalne morskie zdolności przerobowe.
„Zabezpieczenie naszego pierwszego kontraktu z US Navy to ogromne osiągnięcie, odzwierciedlające poświęcenie, talent i ciężką pracę całego naszego zespołu” — stwierdził Joe Rella, prezes St. Johns Ship Building. „Ten kamień milowy nie tylko podkreśla zdolność naszej stoczni do spełniania wymagających standardów wymaganych przez Navy, ale także wpisuje się w szerszą wizję Americraft Marine. Jesteśmy dumni, że możemy rozwijać i rewitalizować amerykański przemysł stoczniowy”.
Planowany okręt będzie pełnić kluczowe role operacyjne dla US Navy, w tym wsparcie specjalistycznego nurkowania i podwodnego wsparcia, operacji i szkoleń. Na rynku cywilnym podobne jednostki służą do wspierania operacji nurkowych, głównie w przemyśle offshore lub operacjach specjalnego przeznaczenia, np. przy budowie, konserwacji czy naprawie instalacji podwodnych, takich jak rurociągi czy platformy wiertnicze. Służy do zapewnienia bezpieczeństwa i logistyki dla nurków pracujących na dużych głębokościach oraz do realizacji złożonych zadań podwodnych. W wyposażeniu znajduje się zaawansowany sprzęt, jak komory dekompresyjne, systemy nurkowe (np. dzwony nurkowe), ROV (zdalnie sterowane pojazdy podwodne) oraz dźwigi do obsługi ciężkich ładunków.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów