Sejm uchwalił w piątek nowelę ustawy o obszarach morskich RP, która ma usprawnić postępowania dotyczące materiałów niebezpiecznych zalegających na obszarach morskich Polski. Wydłuża też termin realizacji inwestycji dostępowych w portach w Gdyni oraz Szczecinie i Świnoujściu.
Za uchwaleniem noweli głosowało 415 posłów, nikt nie był przeciw, a 16 wstrzymało się od głosu. Ustawa trafi teraz do Senatu.
Według Ministerstwa Infrastruktury nowelizacja pozwoli na realizację kamienia milowego KPO, przewidującego przeznaczenie 28 mln euro na badania w krytycznych obszarach na terenie polskiej strefy Morza Bałtyckiego.
Nowela ma na celu ułatwienie funkcjonowania administracji morskiej oraz innych podmiotów uczestniczących w zarządzaniu i postępowaniu z materiałami niebezpiecznymi zalegającymi na obszarach morskich Polski.
Najważniejsze rozwiązania zakładają koordynację zadań realizowanych przez resorty, podmioty naukowe i prywatne, które zajmują się identyfikacją, badaniem, monitorowaniem i neutralizacją zatopionych materiałów niebezpiecznych na dnie morza. Zgodnie z nowelą wprowadzony zostanie obowiązek prowadzenia przez właściwych dyrektorów urzędów morskich wykazów tego typu badań, co ma umożliwić właściwe egzekwowanie istniejących przepisów oraz przyczynić się do powiększenia wiedzy na temat zatopionych materiałów niebezpiecznych.
Podmioty, które podejmują działalność mającą na celu neutralizację niebezpiecznych materiałów, będą musiały występować do właściwego dyrektora urzędu morskiego o wydanie pozwolenia na planowane działania.
Sejm w piątek poparł poprawki, które dokonały zmian w przepisach ustawy z 2019 r. o inwestycjach w zakresie budowy portów zewnętrznych.
Zgodnie z nimi przedłuża się możliwość korzystania ze środków uzyskanych z tytułu skarbowych papierów wartościowych, przekazanych przez MI zarządom portów w Gdyni oraz Szczecinie i Świnoujściu, a przeznaczonych na inwestycje w infrastrukturę dostępową, w szczególności polegające na budowie falochronów osłonowych. Termin zwrotu tych środków do budżetu państwa wydłużono z 31 grudnia 2027 na koniec 2031 roku, co w ocenie autorów poprawki (KO) ma zapewnić lepsze ich wykorzystanie.
gkc/ mick/ mmu/
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Bangladesz odmawia przyjęcia rosyjskiego statku z elementami elektrowni jądrowej
10 tys. żołnierzy i funkcjonariuszy będzie pilnować infrastruktury krytycznej
Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa
Znamy laureatów IV edycji Grantu Dzielnicowego Busole organizowanego przez Baltic Hub
Hapag-Lloyd: biznes urósł, ale zyski mocno spadły
Wietnamskie porty na liście rankingu Lloyd’s List. Refleksje po Port Gdańsk Business Mixer w Wietnamie
Prezydent Świnoujścia popiera rozwój portu, ale nie utworzenie Przylądka Pomerania