Rząd planuje budowę dwóch statków szkoleniowych kosztem 796,9 mln zł z budżetu i 178,8 mln zł z emisji długu - podano w wykazie prac rządu. „Podstawowym celem projektowanej uchwały Rady Ministrów w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą »Budowa statków szkolno-badawczych dla uczelni morskich« jest zaprojektowanie, budowa i wyposażenie statku szkolno-badawczego dla Politechniki Morskiej w Szczecinie oraz statku szkolnego (żaglowca) dla Uniwersytetu Morskiego w Gdyni” - napisano.
Twórcy programu, czyli resort infrastruktury podaje, że nowo powstałe statki będą wyposażone w najnowocześniejsze rozwiązania pod kątem elektroniki, automatyki oraz najnowszych systemów nawigacyjnych.
„Jednostka szkolno-badawcza PM, będzie mogła realizować zadania o charakterze naukowo-badawczym dla uczelni i polskiego środowiska naukowego, zajmującego się badaniami mórz i oceanów, geologii morskiej oraz strefy offshore, co pozwoli na rozwój badań oceanicznych oraz eksplorację naukową polskich terenów zamorskich. Natomiast trzymasztowy żaglowiec szkolny UMG, oprócz szkolenia przyszłych kadr morskich, będzie pełnił rolę Ambasadora Polski na arenie międzynarodowej oraz reprezentanta Polski w zawodach i regatach międzynarodowych, promując polską kulturę i tradycję morską, a także będzie wykorzystywany w projektach związanych z popularyzacją żeglarstwa i edukacją morską” - napisano.
Program realizowany będzie w latach 2025–2029 i sfinansowany zostanie ze środków budżetu państwa w łącznej kwocie 796 917 tys. zł oraz ze środków pochodzących ze sprzedaży skarbowych papierów wartościowych w łącznej wysokości 178 800 tys. zł (wartość nominalna 198 000 tys. zł).
Jak podano, ze względu na specyfikę branży na etapie podpisania umowy ze stocznią realizującą projekt wymagane będzie przekazanie środków w formie zaliczki wynoszącej 20 proc. wartości kontraktu. (PAP Biznes)
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów