• <

Royal Navy wzmacnia swoją flotę podwodną. Nowy okręt opuszcza stocznię Bae Systems

20.02.2023 10:37 Źródło: BAE Systems
Strona główna Marynarka Wojenna, Bezpieczeństwo Morskie, Ratownictwo Royal Navy wzmacnia swoją flotę podwodną. Nowy okręt opuszcza stocznię Bae Systems

Partnerzy portalu

Royal Navy wzmacnia swoją flotę podwodną. Nowy okręt opuszcza stocznię Bae Systems - GospodarkaMorska.pl
BAE Systems

Zaprojektowany i zbudowany przez BAE Systems dla Royal Navy okręt podwodny HMS Anson (S 123) opuścił 19 lutego br. stocznię firmy w Barrow-in-Furness i po raz pierwszy wyszedł na otwarte morze. To piąta jednostka typu Astute.

Po przeprowadzeniu przez system doków stoczniowych i okrążeniu czubka wyspy Walney, HMS Anson rozpoczął swoją dziewiczą podróż do bazy Royal Navy w Clyde, gdzie stacjonują inne okręty podwodne. Zanim zostanie dopuszczony do regularnej służby wraz z pozostałymi jednostkami w ramach regularnej służby, przejdzie jeszcze ostatnie próby. Podobne procedury są w polskiej Marynarce Wojennej, gdzie okręty po oficjalnym wcieleniu do służby odbywają badania eksploatacyjno-wojskowe. Gdy HMS Anson zostanie dopuszczony do prowadzenia działań operacyjnych, dołączy do pozostałych okrętów swojego typu: HMS Astute (S 119), HMS Ambush (S 120), HMS Artful (S 121) i HMS Audacious (S 122).

- Z ogromną dumą żegnamy HMS Anson, który opuszcza nasz zakład, aby podjąć swoją ważną rolę w ochronie bezpieczeństwa narodowego Wielkiej Brytanii. Jest to prawdziwie narodowe przedsięwzięcie, więc dostarczenie najbardziej tak zaawansowanego okrętu podwodnego, jaki kiedykolwiek został zbudowany dla Royal Navy, jest niesamowitym momentem dla naszej firmy, naszych pracowników, społeczności Barrow i całego przedsięwzięcia związanego z okrętami podwodnymi, nie tylko naszego ogromnego i kluczowego łańcucha dostaw w całej Wielkiej Brytanii - zaznaczył dyrektor zarządzający BAE Systems ds. okrętów podwodnych Steve Timms.

HMS Anson, który został oficjalnie przekazany do służby w Royal Navy podczas ceremonii w Barrow w zeszłym roku, ma 97 metrów długości i waży 7 400 ton. Osiąga prędkość do 30 węzłów. Okręty typu Astute są wyposażone w wiodące na świecie urządzenia, w tym sonar Thales 207, echosondę Atlas DESO 25, dwa maszty optroniczne Thales CM010 i system identyfikacji Raytheon. Ich napęd stanowią reaktor PWR 2 firmy Rolls-Royce oraz generatory diesla MTU z mocą 600 KW. W wyposażeniu mają też potężne uzbrojenie, w tym pociski Tomahawk przeznaczone do niszczenia celów na lądzie oraz ciężkie torpedy Spearfish. Co warto nadmienić, dzięki urządzeniom do podtrzymywania życia (produkcja tlenu i wody pitnej) okręty typu Astute mogą wiele tygodni działać pod wodą bez potrzeby wynurzania się.

Gospodarka Morska
BAE Systems

Zamówienie na okręty typu Astute jest realizowane od 2001 roku, a jego koszt wynosił średnio 1,65 mld funtów za każdą z jednostek. Prototypowy HMS Astute wszedł do służby w 2007 roku. Wiązało się z wprowadzeniem nowej generacji podstawowych okrętów podwodnych dla Royal Navy w miejsce starszych typu Trafalgar. Wraz z HMS Anston BAE Systems dostarczyła łącznie pięć z siedmiu zaplanowanych okrętów. Pozostałe dwa są na różnych etapach budowy. pierwsze cztery okręty podwodne klasy Astute, a szósta i siódma łódź są na zaawansowanym etapie budowy w Barrow. Ich wejście do służby jest planowane na lata 2024-2026.

- Nowy nabytek Royal Navy będzie odgrywał istotną rolę w obronie morskich granic i interesów Wielkiej Brytanii, zapewniając przewagę konkurencyjną przez kolejne dziesięciolecia. Jestem dumny, że mogę zobaczyć, jak odbywa podróż do swojego stałego domu na Clyde. Wspierając dziesiątki tysięcy miejsc pracy w całej Wielkiej Brytanii, nasze okręty podwodne typu Astute są wiodącym przykładem naszego zaangażowania w produkcję obronną, kontynuując pobudzanie brytyjskiego przemysłu przez kolejne dekady - podkreślił sekretarz stanu ds. obrony Ben Wallace.

Okręty podwodne typu Astute to nie jedyne jednostki tego rodzaju powstające w stoczni BAE Systems w Barrow-in-Furness. Drugim, kluczowym zamówieniem dla systemu brytyjskiej obronności jest program budowy potężnych okrętów typu Dreadnought, tworzących system odstraszania nuklearnego, które zastąpią typ Vanguard. Obecnie trwają prace produkcyjne nad trzema z czterech zaplanowanych, podwodnych drednotów.

Planiści z BAE Systems zajmują się także projektowaniem okrętów z dalekim wyprzedzeniem, z myślą o potrzebach Royal Navy na kolejne dekady. Już teraz trwają prace koncepcyjne nad następcami okrętów typu Astute, będących w służbie od kilkunastu lat. W projekcie są na razie określane jako SSN-Replacement (SSNR). To pokazuje nie tylko zdolności brytyjskiego przemysłu stoczniowego w zakresie budowy nowych okrętów, ale też dalekowzroczność zarówno osób związanych z służbami morskimi, jak i stoczniami. Tym bardziej, że BAE Systems ma program zatrudnienia w różnych segmentach, dzięki któremu utrzymuje obecnie 11 000 pracowników. Dzięki obecnym inwestycjom i planom firma planuje przyjąć w tym roku 600 praktykantów oraz 200 absolwentów kierunków technicznych i szkół zawodowych. Ma w planach zatrudnić ponad 2 500 doświadczonych specjalistów, którzy pomogą w realizacji wszystkich programów budowy okrętów.

Gospodarka Morska
BAE Systems
Gospodarka Morska
BAE Systems

Partnerzy portalu

Dziękujemy za wysłane grafiki.