• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Royal Navy adaptuje technologię VR w ramach szkolenia marynarskiej kadry

15.02.2023 15:05 Źródło: Royal Navy, Kongsberg
Strona główna Marynarka Wojenna, Bezpieczeństwo Morskie, Ratownictwo Royal Navy adaptuje technologię VR w ramach szkolenia marynarskiej kadry

Partnerzy portalu

Royal Navy adaptuje technologię VR w ramach szkolenia marynarskiej kadry - GospodarkaMorska.pl
Kongsberg

Królewska Marynarka Wojenna postanowiła nowatorsko wykorzystać symulację wirtualnej rzeczywistości jako część programu szkolenia oficerów. Systemy te będą uzupełnieniem tradycyjnych zajęć zapewniając symulację stanowiska dowodzenia i rozszerzając możliwości instruktorów w zakresie prezentacji materiału.

Wykorzystanie technologii wirtualnej rzeczywistości (Virtual Reality, VR) od lat jest prężnie rozwijająca się dziedziną branży komputerowej. Z powodzeniem została zaadaptowana przez projektantów gier komputerowych, cały czas rozwijając ten segment rozrywki. Jest z tym związany szczególny aspekt w postaci imersji, która w tym przypadku oznacza "pełne zanurzenie w wirtualnej rzeczywistości", zapewniające wrażenie doświadczania gry w inny sposób niż siedząc przy komputerze. Z tego powodu imersyjność jest coraz częściej wykorzystywana również w innej dziedzinie, jaką są szkolenia, w której od dawna zadomowiła się również technologia wirtualna, wykorzystywana przez różnej maści symulatory urządzeń bądź sprzętu. W tym przypadku VR znacznie rozwija możliwości odtwarzania warunków przyszłej pracy bądź służby, dzięki czemu przesiadając się na prawdziwy sprzęt uczestnik szkolenia jest lepiej przygotowany do wykonywania powierzonych mu zadań.

Elementy wirtualnej rzeczywistości z powodzeniem wykorzystuje się w wojskowych ośrodkach szkoleniowych w Polsce. Służy temu symulator strzelecki Śnieżnik, łączący symulację komputerową z użyciem prawdziwego, wojskowego wyposażenia. Jedno z takich urządzeń znajduje się w Centrum Szkolenia Marynarki Wojennej w Ustce.

Teraz metodę rozwija się w ośrodkach szkoleniowych Royal Navy mieszczących się w HMS Collingwood w Fareham, Britannia Royal Naval College w Dartmouth oraz w HMNB Clyde w Faslane. Otrzymają zarówno pełnowymiarowe jak i małogabarytowe zestawy symulatorów. W ten sposób kadra naukowa stara się zapewnić przyszłym oficerom Royal Navy lepsze poznanie miejsca ich służby. W tym celu, oprócz gogli VR, zostaną wyposażeni w zestawy słuchawkowe są pomocniczym elementem symulacji stanowiska dowodzenia okrętu bądź sztabu. Co istotne, po raz pierwszy wszystkie trzy ośrodki szkoleniowe Royal Navy będą korzystały z tego samego sprzętu, a docelowo mają być połączone, by realizować w czasie rzeczywistym scenariusze szkoleniowe, jak choćby manewry okrętów i związane z tym zadania kadry dowódczej. Zakres możliwości symulacji obejmuje różne poziomy złożoności i utrudnień, aby przygotować przyszłych oficerów na różne sytuacje. Doświadczenie z użyciem zmysłu wzroku oraz słuchu ma, zdaniem producenta Kongsberg, zapewnić to doświadczeniem wyjątkowym, a uczestnicy szkolenia mieli wrażenie udziału w prawdziwych działaniach.

- Nic nie pobije praktycznego doświadczenia... ale nowe symulatory powinny znacznie zwiększyć przygotowanie słuchaczy. Ponieważ pakiet symulacji zostanie również zwiększony w Dartmouth i Faslane, pozwoli to na spójne szkolenie na tym samym oprogramowaniu - powiedział szef szkolenia nawigacyjnego w HMS Collingwood. kmdr ppor. Mark Raeburn.

Zestawy słuchawkowe VR są wdrażane na dużą skale także w ramach szkoleń marynarzy służących na cywilnych jednostkach, a także kadry przeznaczonej do obsługi offshore. Koncepcja ta została już wykorzystana w sposób praktyczny w wielu krajach, w tym Polsce, o czym wspominaliśmy m.in. TUTAJ. Niektórzy dostawcy rozwiązań szkoleniowych podkreślają, że można stosować te urządzenia wieloaspektowo, zarówno na wyższym, jak i niższym poziomie zaawansowania, w zależności od złożoności scenariuszy i ilości udziału w nich osób. Z racji ma możliwość użycia połączenia internetowego planiści mogą w ten sposób szkolić przyszłych specjalistów nie tylko w jednej, dedykowanej placówce, ale też łącząc symulatory rozsiane nawet na całym świecie. W sytuacji szkoleń z udziałem wielu osób, umożliwia to poziom imersji oraz szkolenia w sposób dający ogrom możliwości, które w tym przypadku ograniczają tylko zdolności technologiczne oraz wyobraźnia samych twórców.

Choć istnieje od dłuższego czasu, wykorzystanie technologii VR wciąż nie jest tak powszechną metodą szkoleń, jak mogłoby się wydawać, a użycie symulatorów dalej jawi się jako nowinka technologiczna oraz coś świeżego. Niemniej wraz z postępem można oczekiwać, że z czasem użycie zestawów VR stanie się powszechną, wygodną formą nauczania przyszłych specjalistów (wojskowych oraz cywilnych), zapewniając im lepsze przygotowanie do obsługi prawdziwych urządzeń w realnym środowisku.

Partnerzy portalu

Dziękujemy za wysłane grafiki.