Trening symulacyjny znany jest ze zwiększania bezpieczeństwa procesu szkoleniowego i zwiększania jego efektywności. Jednak w czasach inflacji, wojny i niepewności gospodarczej warto wspomnieć o jeszcze jednym czynniku przemawiającym na korzyść symulatorów treningowych VR. Mogą one znacznie obniżyć koszty szkoleń.
Na początku naszego artykułu dziękujemy firmie Landa Consulting za udostępnienie nam niezbędnych danych.
Należy pamiętać, że na potrzeby tego artykułu zaokrągliliśmy kurs wymiany złotego na euro w następujący sposób: 1 euro = 4,5 złotego. Wszystkie wymienione koszty zostały zebrane w listopadzie 2022 r.
Z danych zebranych przez
Dominika Landę z Landa Consulting wynika, że jedną z najczęściej
spotykanych w polskich portach maszyn typu reachstacker jest KALMAR DRG
450-650S. Nowy kosztuje od 480 000 do 530 000 euro. Można go również
wynająć za ok. 9 000 euro miesięcznie.
Jedną z najczęstszych form
finansowania dla reachstackera jest rata leasingowa. Według firmy Landa
Consulting jej miesięczny koszt to od 7 000 do aż 9 000 euro, co
podzielone przez liczbę godzin pracy (160) daje nam 56 euro za godzinę.
Na potrzeby tego artykułu nie analizujemy zakupu reachstackera za
gotówkę, ponieważ bardzo trudno byłoby policzyć koszt jednej godziny
pracy – im dłużej posiadamy reachstacker, tym mniejszy jest koszt w
przeliczeniu na godzinę pracy.
Reachstacker
generuje koszty, których nie da się nie zauważyć. Model, któremu się
przyjrzeliśmy, KALMAR DRG 650S, zużywa około 20 litrów oleju napędowego
na godzinę. Aby uzyskać pełny obraz zużycia paliwa, musimy dodawać
dodatkowy litr AdBlue na godzinę.
Jednak koszty to znacznie więcej
niż tylko paliwo. Wiele osób nie zdaje sobie sprawy z tego, jak szybko
zużywają się opony w reachstackerze. Trzeba je wymieniać na nowe, kiedy
wysłużą 4 000 godzin pracy.
Wreszcie, koszty serwisowania
należą do trzeciej dużej kategorii kosztów. Podobnie jak w przypadku
opon, prace serwisowe i konserwacyjne należy wykonywać co 500 godzin
pracy.
Ile kosztuje obsługa Reachstackera?
Dwadzieścia
litrów oleju napędowego i jeden litr AdBlue kosztuje ok. 160 złotych –
za olej napędowy 20 litrów * ok. 8 złotych/litr i 5 złotych za litr
AdBlue. W sumie daje to koszt paliwa jednej godziny pracy 165 złotych
(ok. 37 euro).
Nowe
opony uznanego producenta są dostępne w cenie od 100 000-120 000
złotych. Pamiętając, że trzeba je wymieniać co 4 000 godzin pracy,
średni koszt roboczogodziny wynosi ok. 25 złotych (ok. 5,5 euro).
Policzmy ile kosztuje serwis i utrzymanie tego typu reachstackera. Według Landa Consulting, takie prace konserwacyjno-serwisowe kosztują ok. 95 200 złotych przy 4 000 motogodzin. Podzielone przez liczbę godzin pracy daje nam to wynik 24 złotych za godzinę pracy (ok. 5,5 euro).
Do zestawienia kosztów należy doliczyć 252 złotych (lub 56 euro) do każdej godziny pracy w ramach kosztów raty leasingowej.
W
sumie godzina pracy kosztuje właściciela reachstackera ok. 466 złotych
(104 euro). Nie obejmuje kosztów wynagrodzenia operatora.
Flint
Systems oferuje symulatory reachstackerów od 320 000 do 400 000 złotych
(71 000 do 89 000 euro). Oferujemy również alternatywę – wynajem
symulatora. Oferujemy 12 rat miesięcznych po ok. 20 000 złotych każda,
przy 120 000 złotych opłaty wstępnej (4 450 euro miesięcznie, przy 26
600 euro opłaty wstępnej).
Do tego kosztu należy doliczyć rachunek
za prąd. Symulator zużywa 200 W energii przy maksymalnej pracy
(wszystkie siłowniki pracują cały czas), co daje średni koszt 0,25 zł za
godzinę pracy, według rzeczywistych cen energii w Polsce (0,05 euro).
Nie mamy żadnych innych kosztów utrzymania.
Z
pewnością tak. Zestawiając prawdziwą i wirtualną maszynę dość łatwo
jest dostrzec różnicę w cenie. Nie możemy zapominać o kosztach wypadków
na prawdziwej maszynie, które mogą być ogromne, a których unikamy
szkoląc operatorów na symulatorze.
Chcesz porozmawiać o swoim symulatorze? Skontaktuj się z nami!
Ile można zarobić na statku? Nawet 10 tys. euro miesięcznie
00:01:39
Tak rozkłada się ciało w głębi oceanu (wideo)
Na „Titanicu” byli pasażerowie z Polski
Pracowniczki platformy wiertniczej: Dziwne jest nie to, że tu jesteśmy, tylko to, że nas tu wcześniej nie było
Ogromne lodowe kule nad Bałtykiem. Skąd się wzięły?
00:01:35
Statek kosmiczny obcych czy nazistowski bunkier pod wodą? Dziwne odkrycie w głębinach Bałtyku
Latarnie Gospodarki Morskiej 2021 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
"Spotkanie po latach". Pokład Sokoła zwiedził były dowódca okrętu z czasów jego służby pod norweską banderą
Wynalazek UMG opatentowany przez Europejski Urząd Patentowy
Nietypowy wyraz francusko-polskiej współpracy. Powstał atomowy okręt podwodny… z klocków. Jest do kupienia
Trwa ogólnopolski konkurs Uniwersytetu Morskiego w Gdyni na nazwę dla następcy Daru Młodzieży
UMG uczcił 107. rocznicę odzyskania przez Polskę niepodległości
Bezpieczeństwo w przemyśle i logistyce morskiej: system LOTO i sorbenty – inwestycja decydująca o sukcesie operacyjnym