Ropa naftowa na giełdzie paliw w USA drożeje o 1,5 proc. Niewiele już brakuje do 63 USD za baryłkę. Banki inwestycyjne i analitycy prognozują dalsze wzrosty cen i zacieśnianie sytuacji na rynku paliw - informują maklerzy.
Baryłka ropy West Texas Intermediate w dostawach na IV na giełdzie paliw NYMEX w Nowym Jorku jest wyceniana po 62,61 USD, wyżej o 1,47 proc.
Ropa Brent w dostawach na IV na giełdzie paliw ICE Futures Europe w Londynie kosztuje 66,38 USD za baryłkę, wyżej o 1,75 proc.
Analitycy Morgan Stanley oceniają, że rynek ropy zmierza w kierunku tego, co można nazwać najbardziej "napiętym" kwartałem od co najmniej 2000 roku.
Z kolei Socar Trading SA ocenia, że Brent na ICE w tym roku osiągnie cenę 80 USD za baryłkę, bo nadmiar ropy zgromadzony podczas pandemii koronawirusa zostanie zniwelowany do lata.
Analitycy Goldman Sachs szacują z kolei, że benchmark na ICE zdrożeje w ciągu nadchodzących miesięcy do 70 USD za baryłkę.
Notowaniom ropy pomogą też ostatnie ekstremalne warunki pogodowe w Teksasie, gdzie z powodu silny mrozów nastąpiło ograniczenie produkcji ropy z łupków, a rafinerie wstrzymały przerób surowca i obecnie rozpoczynają powolny restart działalności.
- Utrata w produkcji ropy po wielkich mrozach w USA pomoże rynkom ropy - oceniają eksperci Trafigura Group.
Tymczasem wkrótce odbędzie się posiedzenie krajów OPEC+ w sprawie dostaw ropy w kolejnych miesiącach.
Arabia Saudyjska i Rosja jeszcze mają różne zdania co do zwiększenia podaży ropy na rynku w kwietniu.
Saudowie są za utrzymaniem produkcji ropy na stałym poziomie. Rosjanie zaś wolą podwyższać dostawy surowca. Wszystko rozstrzygnie się podczas marcowego spotkania grupy.
WTI na NYMEX w N.Jorku zwyżkowała na zakończenie poprzedniej sesji o 4 proc., a Brent na ICE zyskała 3,7 proc.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów