Ropa naftowa na giełdzie paliw w USA zmierza już do 62 USD za baryłkę. Brent na ICE zdrożała powyżej 65 USD/b - po raz pierwszy od stycznia 2020 r. To reakcja na kryzys energetyczny w USA, wywołany silnymi mrozami - informują maklerzy.
Baryłka ropy West Texas Intermediate w dostawach na III na giełdzie paliw NYMEX w Nowym Jorku jest wyceniana po 61,60 USD, wyżej o 0,75 proc.
Ropa Brent w dostawach na IV na giełdzie paliw ICE Futures Europe w Londynie kosztuje 65,01 USD za baryłkę, wyżej o 1,04 proc. Globalny benchmark był wyceniany ostatnio powyżej 65 USD za baryłkę 31 stycznia ub. roku.
Na rynkach ropy pogarsza się sytuacja podażowa po tym, jak rekordowo niskie temperatury i opady śniegu nawiedziły Teksas i Oklahomę w USA, co jest nietypową pogodą dla tego regionu.
Ten atak zimy wywołał załamanie w systemie energetycznym. Bez prądu w Teksasie są trzy miliony domów mieszkalnych i firm.
W ostatnich dniach w USA - od południowo-środkowych regionów po Wschodnie Wybrzeże, z powodu niskich temperatur, śnieżyc i oblodzenia zmarło co najmniej 25 osób.
Produkcja ropy w USA - z powodu niekorzystnych warunków pogodowych - została obniżona o ponad 4 mln baryłek dziennie - wynika z analiz traderów i dyrektorów branżowych. Zimowa aura wpłynęła na przerwanie pracy wielu wiertni ropy z łupków.
Jednak seria przestojów w wielu amerykańskich rafineriach zapewnia pewne ograniczenie zapotrzebowania na surowiec do przerobu.
W czasie zimowych warunków Amerykanie ograniczyli poruszanie się samochodami, co z kolei wpływa na spadek zapotrzebowania na benzynę.
Tymczasem Amerykański Instytut Paliw (API) podał w swoim tygodniowym raporcie, że zapasy ropy w USA spadły w ub. tygodniu o prawie 6 mln baryłek.
W czwartek dane o zapasach ropy i jej produktów w USA poda w oficjalnym raporcie Departament Energii (DoE).
WTI na NYMEX w N.Jorku zwyżkowała na zakończenie poprzedniej sesji o 1,8 proc. Od początku 2021 r. ropa w USA zyskała 26 proc.
W środę Brent na ICE zyskała 1,6 proc., a na zamknięciu sesji kosztowała najwięcej od niemal 13 miesięcy.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów