Ropa naftowa na giełdzie paliw w USA jest coraz bliżej 50 USD za baryłkę, po zwyżce notowań już 4. sesję z rzędu. Wkrótce kraje sojuszu OPEC+ spotkają się, aby zdecydować czy podwyższyć poziom dostaw ropy na globalne rynki paliw - informują maklerzy.
Baryłka ropy West Texas Intermediate w dostawach na II na giełdzie paliw NYMEX w Nowym Jorku jest wyceniana po 49,54 USD, wyżej o 2,10 proc.
Ropa Brent w dostawach na II na giełdzie paliw ICE Futures Europe w Londynie kosztuje 53,01 USD za baryłkę, wyżej o 2,34 proc.
Od początku stycznia na rynku pojawiło się o 500 tys. baryłek ropy więcej z krajów tworzących sojusz OPEC+.
W poniedziałek przedstawiciele tej grupy odbędą spotkanie, aby ustalić poziom dostaw ropy na luty 2021.
Sekretarz generalny OPEC Mohammad Barkindo ocenił, że prognozy popytu na ropę w I połowie 2021 r. są bardzo zróżnicowane i nadal jest wiele takich, które wskazują na negatywne ryzyka.
Tymczasem na świecie nie słabnie mocny "uścisk" pandemii koronawirusa.
Brytyjski premier Boris Johnson ostrzegł niedzielę, że w związku z rozprzestrzenianiem się nowej odmiany koronawirusa, mogą być konieczne jeszcze ostrzejsze restrykcje w kraju. Nie wykluczył też ponownego zamknięcia szkół.
"Sytuacja jest poważna" - przyznał Johnson w rozmowie ze stacją BBC. "Może być tak, że w ciągu najbliższych kilku tygodni będziemy musieli zrobić rzeczy, które mogą być trudniejsze. Całkowicie się z tym pogodziłem. Myślę, że cały kraj jest z tym w pełni pogodzony" - dodał.
Z kolei Japonia rozważa wprowadzenie kolejnego stanu wyjątkowego w związku z pandemią Covid-19.
Notowania ropy załamały się w marcu i kwietniu 2020 r., gdy gwałtowne rozprzestrzenianie się Covid-19 na całym świecie zbiegło się z wojną cenową na rynku ropy prowadzoną pomiędzy Arabią Saudyjską a Rosją.
Analitycy wskazują, że to, jak będą się zachowywać ceny ropy w tym roku, będzie w dużej mierze zależeć od tempa wprowadzania szczepionek na Covid-19 i skuteczności tych działań - to będą główne wyznaczniki szybkości odbicia globalnego popytu na paliwa.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów