• <

Rankiem do Portu Gdynia weszła niemiecka fregata FGS Bayern

Strona główna Marynarka Wojenna, Bezpieczeństwo Morskie, Ratownictwo Rankiem do Portu Gdynia weszła niemiecka fregata FGS Bayern

Partnerzy portalu

Deutsche Marine

Kolejny raz do polskiego portu wszedł okręt państwa należącego do Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego. Tym razem jest to jednostka należąca do Deutsche Marine, która już parokrotnie pojawiała się w Gdyni.

Tak jak w przypadku sił morskich innych państw, również niemieckie okręty regularnie pojawiają się w polskich portach. Tak jak poprzednio, krótka wizyta ma służyć odpoczynkowi członków załogi oraz uzupełnieniu zapasów. Poprzednią jednostką, jaką można było zobaczyć z niemiecką banderą, była korweta typu Brauchsweig, FGS Erfurt (F 262), która przybyła na początku czerwca br.

FGS Bayern (F 217) to fregata typu Brandenburg, wprowadzona do służby w 1996 roku. Jest tego samego typu co FGS Mecklenburg-Vorpommern (F 218), który wszedł do Gdyni pod koniec maja wraz z Stałym Zespołem Okrętów NATO Grupa 1 ( Standing NATO Maritime Group 1, SNMG-1). Podobnie jak swój rówieśnik, dzisiejszy gość ma 138,85 metrów długości oraz maksymalną wyporność wynoszącą 4 490 ton. Jego załoga liczy 26 oficerów i 193 marynarzy. Osiąga prędkość 29 węzłów, a przy 18 posiada zasięg działania wynoszący 4 000 mil morskich. jego napęd stanowi kombinowany (CODOG) w postaci dwóch silników wysokoprężnych MTU 20V 956 TB92 o mocy 5 880 kW każdy, dwie turbiny gazowe General Electric LM2500, o mocy 27 950 KW każda, dwie przekładnie Renk BGS 178 Lo, dwa wały napędowe, a także śruby napędowe o regulowanym skoku. W swoim wyposażeniu posiada m.in. radar Thales LW08 do przeszukiwania powietrza w paśmie D, radar obserwacji powietrznej/powierzchniowej Thales SMART-S w paśmie F, dwa radary kierowania ogniem Thales STIR 180, dwa radary nawigacyjne Raytheon Redpath i sonar montowany na kadłubie STN Atlas DSQS-23BZ.

Uzbrojenie okrętu stanowią armata morska OTO-Melara 76 mm/62Mk-75, dwa działka automatyczne Mauser BK-27 27 mm, moduły wyrzutni Mk 41 Mod 3 dla 16 pocisków przeciwlotniczych Sea Sparrow, dwie wyrzutnie Mk 49 dla 21 pocisków rakietowych Rolling Airframe, cztery pociski przeciwokrętowe MM38 Exocet oraz cztery wyrzutnie torpedowe 324 mm dla torped Mk 46, przeznaczonych do zwalczania okrętów podwodnych. W skład wyposażenia okrętu mogą także wchodzić dwa śmigłowce Sea Lynx. Część załogi stanowi personel lotniczy przeznaczony do ich obsługi.

Niemiecka fregata często bierze udział w misjach zagranicznych, realizując zadania w ramach NATO oraz bezpieczeństwa interesów Niemiec na morzu. Kilkukrotnie pojawiała się w Porcie Gdynia przy okazji prowadzonych międzynarodowych ćwiczeń z cyklu Baltops, a także w ramach działalności w zespołach okrętów. W 2021 roku echem odbiła się jej misja na Morze Południowochińskie, dowodząc że rola tego typu jednostek nie ogranicza się tylko do najbliższego akwenu, ale też może sięgać obszarów morskich na całym świecie.

Regularne wizyty okrętów państw NATO mają dowodzić znaczenia polskich portów w kwestii utrzymywania bezpieczeństwa, stąd przed ich władzami oraz krajowymi służbami stoi zadanie utrzymywania ich bezpieczeństwa oraz modernizacji w tym zakresie, wraz z procedurami. Z racji na to, że wchodzą okręty mające często między 100-150 metrów jest to również ważne doświadczenie w kwestii przygotowania na to, że w przyszłości polska Marynarka Wojenna wzbogaci się o trzy wielozadaniowe fregaty programu "Miecznik", które najpewniej także będą od czasu do czasu cumować w innych portach niż Port Wojenny Gdynia oraz Świnoujście.

Partnerzy portalu

Dziękujemy za wysłane grafiki.