• <

Przychody DP World za 2024 r., czyli rekordowe 20,0 mld USD

Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Przychody DP World za 2024 r., czyli rekordowe 20,0 mld USD

Globalny operator portowy DP World ogłosił rekordowe wyniki finansowe za 2024 r., z przychodami sięgającymi 20,0 mld USD, co oznacza wzrost o 9,7% r/r. Skorygowany zysk EBITDA firmy wzrósł o 6,7% do 5,5 mld USD.

Wyniki finansowe firmy wykazały mieszane rezultaty, ze znacznym wzrostem przychodów, ale niewielkim spadkiem rentowności. Podczas gdy przychody i EBITDA osiągnęły rekordowe poziomy, zysk za rok spadł o 2,0% do 1,5 mld USD, głównie z powodu wzrostu kosztów finansowych.

Rośnie potencjał

Jak informuje DP World, w ciągu ostatnich 10 lat przepustowość firmy wzrosła o 33%, głównie dzięki rozbudowie i nowym inwestycjom typu greenfield (tworzenie nowego przedsiębiorstwa od podstaw), a także przejęciom innych podmiotów. Począwszy od 75,6 miliona TEU w 2014 roku, firma konsekwentnie inwestuje w modernizację infrastruktury, aby sprostać wymaganiom ewoluującego globalnego łańcucha dostaw. W efekcie, dzięki prowadzonej ekspansji, firma osiągnęła w 2024 r. 9,2% udziału w globalnym rynku kontenerowym, a jej roczny potencjał przeładunkowy osiągnął 100 mln TEU.

Globalna zdolność przeładunkowa brutto firmy wzrosła o 5% w ciągu ostatnich 12 miesięcy, dając jej solidną platformę do rozszerzenia zasięgu łańcucha dostaw. Ekspansja wzmacnia 9,2% udział DP World w globalnym rynku kontenerowym i demonstruje jej zaangażowanie w inwestowanie na rynkach, na których działa, jednocześnie oferując zwiększoną przepustowość swoim klientom i partnerom.

Obecni na głównych szlakach

Najważniejsze rynki tego operatora związane są z transportem między Azją a Europą, w ramach Nowego Jedwabnego Szlaku z Chin. Ważnym miejscem na mapie ich operacji są Zjednoczone Emiraty Arabskie (Dubaj). Jebel Ali Port to flagowy projekt DP World i jeden z największych portów na świecie, obsługujący handel między Azją, Europą i Afryką. Jest to centralny punkt strategii firmy i jej "domowy" rynek.  DP World zarządza kilkoma terminalami w Indiach, m.in. w Mundra i Nhava Sheva. W Europie korzysta z wlasnych terminali w portach London Gateway i Rotterdam. To ważne huby dla handlu transatlantyckiego i intraeuropejskiego, umożliwiające dostęp do rynków UE. Na mapie biznesów DP Wold obecny jest też Pakistan, port w Karaczi i projekt w Gwadar są istotne w kontekście korytarza ekonomicznego Chiny-Pakistan (CPEC).

Wielkie inwestycje w toku

DP World nieustannie inwestuje we własną infrastrukturę. Jebel Ali Port, największy port w regionie Bliskiego Wschodu i flagowy obiekt DP World, jest obecnie modernizowany. W 2024 roku firma ogłosiła dalsze inwestycje w zwiększenie zdolności przeładunkowych terminalu, w tym automatyzację i rozwój infrastruktury dla mega-kontenerowców. Projekt obejmuje nowe nabrzeża i zaawansowane technologie, takie jak autonomiczne pojazdy i systemy oparte na AI. Kwota inwestycji nie jest znana.

DP World kontynuuje też rozbudowę London Gateway, jednego z najnowocześniejszych portów w Europie. W 2024 roku rozpoczęto prace nad nowym nabrzeżem (Berth 4), które zwiększy zdolność przeładunkową o dodatkowe 33%, do około 3,5 miliona TEU rocznie. Inwestycja obejmuje także rozwój przyległego parku logistycznego. Firma jest też aktywna w Afryce, a dokładnie w Senegalu. DP World buduje nowy głębokowodny port w Ndayane, około 50 km od Dakaru. Projekt, rozpoczęty w 2021 roku, jest największą inwestycją portową w Afryce Zachodniej. Pierwsza faza (otwarcie planowane na 2026 rok) obejmuje terminal kontenerowy o zdolności 800 000 TEU rocznie, z planami dalszej ekspansji. W Ameryce południowej spółka inwestuje co najmniej 1,2 mld USD w Ekwadorze. DP World rozwija głębokowodny port w Posorja, który stał się kluczowym punktem na zachodnim wybrzeżu Ameryki Południowej. W 2025 roku trwają prace nad zwiększeniem zdolności terminalu (obecnie 750 000 TEU rocznie) oraz integracją z lokalnymi łańcuchami dostaw, m.in. dla eksportu bananów i innych towarów.





SOLID PORT_790_140_2024
Port Gdańsk Business Mixer 2025

Dziękujemy za wysłane grafiki.