Globalny operator portowy DP World ogłosił rekordowe wyniki finansowe za 2024 r., z przychodami sięgającymi 20,0 mld USD, co oznacza wzrost o 9,7% r/r. Skorygowany zysk EBITDA firmy wzrósł o 6,7% do 5,5 mld USD.
Wyniki finansowe firmy wykazały mieszane rezultaty, ze znacznym wzrostem przychodów, ale niewielkim spadkiem rentowności. Podczas gdy przychody i EBITDA osiągnęły rekordowe poziomy, zysk za rok spadł o 2,0% do 1,5 mld USD, głównie z powodu wzrostu kosztów finansowych.
Jak informuje DP World, w ciągu ostatnich 10 lat przepustowość firmy wzrosła o 33%, głównie dzięki rozbudowie i nowym inwestycjom typu greenfield (tworzenie nowego przedsiębiorstwa od podstaw), a także przejęciom innych podmiotów. Począwszy od 75,6 miliona TEU w 2014 roku, firma konsekwentnie inwestuje w modernizację infrastruktury, aby sprostać wymaganiom ewoluującego globalnego łańcucha dostaw. W efekcie, dzięki prowadzonej ekspansji, firma osiągnęła w 2024 r. 9,2% udziału w globalnym rynku kontenerowym, a jej roczny potencjał przeładunkowy osiągnął 100 mln TEU.
Globalna zdolność przeładunkowa brutto firmy wzrosła o 5% w ciągu ostatnich 12 miesięcy, dając jej solidną platformę do rozszerzenia zasięgu łańcucha dostaw. Ekspansja wzmacnia 9,2% udział DP World w globalnym rynku kontenerowym i demonstruje jej zaangażowanie w inwestowanie na rynkach, na których działa, jednocześnie oferując zwiększoną przepustowość swoim klientom i partnerom.
Najważniejsze rynki tego operatora związane są z transportem między Azją a Europą, w ramach Nowego Jedwabnego Szlaku z Chin. Ważnym miejscem na mapie ich operacji są Zjednoczone Emiraty Arabskie (Dubaj). Jebel Ali Port to flagowy projekt DP World i jeden z największych portów na świecie, obsługujący handel między Azją, Europą i Afryką. Jest to centralny punkt strategii firmy i jej "domowy" rynek. DP World zarządza kilkoma terminalami w Indiach, m.in. w Mundra i Nhava Sheva. W Europie korzysta z wlasnych terminali w portach London Gateway i Rotterdam. To ważne huby dla handlu transatlantyckiego i intraeuropejskiego, umożliwiające dostęp do rynków UE. Na mapie biznesów DP Wold obecny jest też Pakistan, port w Karaczi i projekt w Gwadar są istotne w kontekście korytarza ekonomicznego Chiny-Pakistan (CPEC).
DP World nieustannie inwestuje we własną infrastrukturę. Jebel Ali Port, największy port w regionie Bliskiego Wschodu i flagowy obiekt DP World, jest obecnie modernizowany. W 2024 roku firma ogłosiła dalsze inwestycje w zwiększenie zdolności przeładunkowych terminalu, w tym automatyzację i rozwój infrastruktury dla mega-kontenerowców. Projekt obejmuje nowe nabrzeża i zaawansowane technologie, takie jak autonomiczne pojazdy i systemy oparte na AI. Kwota inwestycji nie jest znana.
DP World kontynuuje też rozbudowę London Gateway, jednego z najnowocześniejszych portów w Europie. W 2024 roku rozpoczęto prace nad nowym nabrzeżem (Berth 4), które zwiększy zdolność przeładunkową o dodatkowe 33%, do około 3,5 miliona TEU rocznie. Inwestycja obejmuje także rozwój przyległego parku logistycznego. Firma jest też aktywna w Afryce, a dokładnie w Senegalu. DP World buduje nowy głębokowodny port w Ndayane, około 50 km od Dakaru. Projekt, rozpoczęty w 2021 roku, jest największą inwestycją portową w Afryce Zachodniej. Pierwsza faza (otwarcie planowane na 2026 rok) obejmuje terminal kontenerowy o zdolności 800 000 TEU rocznie, z planami dalszej ekspansji. W Ameryce południowej spółka inwestuje co najmniej 1,2 mld USD w Ekwadorze. DP World rozwija głębokowodny port w Posorja, który stał się kluczowym punktem na zachodnim wybrzeżu Ameryki Południowej. W 2025 roku trwają prace nad zwiększeniem zdolności terminalu (obecnie 750 000 TEU rocznie) oraz integracją z lokalnymi łańcuchami dostaw, m.in. dla eksportu bananów i innych towarów.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa
Znamy laureatów IV edycji Grantu Dzielnicowego Busole organizowanego przez Baltic Hub
Hapag-Lloyd: biznes urósł, ale zyski mocno spadły
Wietnamskie porty na liście rankingu Lloyd’s List. Refleksje po Port Gdańsk Business Mixer w Wietnamie
Prezydent Świnoujścia popiera rozwój portu, ale nie utworzenie Przylądka Pomerania
Porzucony w Basenie Północnym w Świnoujściu kuter zatonął