A.P. Moller-Maersk ogłasza dobre wyniki finansowe za 2024 r., ze wzrostem we wszystkich segmentach i znacznie lepszą rentownością, przy wzroście EBIT o 65% do 6,5 mld dolarów. Firma wskazuje, że wyniki były napędzane wyższym popytem na kontenery i wysokimi stawkami frachtowymi w sektorze oceanicznym, wzrostem przychodów i wolumenu w terminalach oraz solidną poprawą w większości produktów logistycznych i usługowych. Obok tego są realizowane kolejne przedsięwzięcia związane z modernizacją floty w myśl dekarbonizacji żeglugi.
Firma wskazuje na rentowność w segmencie transportu morskiego, która miała się poprawić w porównaniu z 2024 rokiem, głównie dzięki znacznemu wzrostowi stawek frachtowych, odzwierciedlającemu sytuację na Morzu Czerwonym, a także silny popyt ilościowy. Działalność miała zostać usprawniona, stawiając czoła trudnościom spowodowanym zagrożeniom dla żeglugi, w tym atakom jemeńskich bojowników Huti na statki. Przypomnijmy, że decyzja o wycofaniu się Maersk z trasy prowadzącej przez Kanał Sueski zapadła niedługo po starciu w końcu grudnia 2023 roku, w trakcie którego ochrona kontenerowca Maersk Detroit odpierała atak napastników na łodziach. Z pomocą przybyły śmigłowce US Navy, które zatopiły trzy z czterech łodzi, zabijając 10 bojowników.
Czytaj więcej: Huti przeprowadzili nieudane ataki na amerykański statek w Zatoce Adeńskiej. Z pomocą przybył okręt
W związku z zagrożeniem, firma zdecydowała się na zmianę trasy wielu sieci tak, by omijały Kanał Sueski i zamiast tego opływały Przylądek Dobrej Nadziei w Republice Południowej Afryki, wydłużając tym czas dostaw i zwiększając koszty transportu. Jak jednak wskazuje Maersk w swojej informacji prasowej, wykorzystanie mocy produkcyjnych i dyscyplina kosztowa sprawiły, że działalność w segmencie transportu morskiego została usprawniona i była w stanie stawić czoła niepewności. Ponadto koszty operacyjne miały okazać się stabilne rok do roku, kompensując zwiększone koszty i dodatkowe zużycie bunkru związane ze zmianą trasy sieci. Biorąc pod uwagę dobre wyniki i siłę bilansu, Rada Dyrektorów proponuje dywidendę w wysokości 1 120 DKK/akcję, a także osobno ogłosiła rozpoczęcie programu odkupu akcji o wartości do około 2 mld USD, który ma zostać zrealizowany w ciągu 12 miesięcy.
– Nasza zdolność do radzenia sobie ze zmieniającymi się okolicznościami i zapewnienia stabilnych łańcuchów dostaw dla naszych klientów została wystawiona na próbę w 2024 roku. Nasze wysiłki zostały nagrodzone rekordowo wysokim zadowoleniem klientów. Z powodzeniem wykorzystaliśmy zwiększony popyt, jednocześnie zwiększając produktywność i rygorystycznie zarządzając kosztami - wszystko to przyczyniło się do naszych dobrych wyników finansowych. Dzięki trzem silnym firmom - Ocean, Logistics & Services i Terminals - oraz zintegrowanej ofercie w całym łańcuchu dostaw, mamy wyjątkową pozycję, aby wspierać naszych klientów w erze, w której zmiany geopolityczne i zakłócenia nadal wzmacniają potrzebę odpornych łańcuchów dostaw – wskazał Vincent Clerc, prezes A.P. Moller-Maersk.
Dział Logistyki i Usług firmy wskazuje, że w 2024 roku dynamika jego segmentu także stale rosła z kwartału na kwartał, osiągając kulminację we wzroście wolumenu, wyższych przychodach i lepszej marży EBIT w porównaniu z rokiem 2023. Przychody okazały się wyższe o 7%, wspierane przez solidny wzrost w różnych kategoriach produktów.
W 2024 roku spółka Maersk Terminals osiągnęła najlepsze w swojej historii wyniki finansowe, a EBITDA i EBIT zaliczyły rekordowe wzrosty. Wynikało to ze skoku przychodów ze względu na duże wolumeny wraz z kompensującymi inflację podwyżkami taryf, lepszą kombinacją klientów i produktów oraz wyższymi przychodami z magazynowania.
Aktualne wytyczne finansowe Maersk opierają się na oczekiwaniu, że globalny wzrost wolumenu kontenerów w 2025 roku wyniesie około 4%, a firma będzie rozwijała się zgodnie z przewidywaniami na rynku. Ponadto oczekuje się, że w 2025 roku wystąpi większa nierównowaga między podażą a popytem, przy ciągłych nowych dostawach w branży żeglugi kontenerowej. Brany jest także pod uwagę potencjalny powrót na trasę prowadzącą przez Morze Czerwone i Zatokę Adeńską, jednakże nie wiadomo na ten moment, czy to oznacza ustanowienie trwałych tras, czy tylko na ten moment jako „alternatywnych”. Do celów prognozy finansowej Maersk zakłada, że kierunek przez Kanał Sueski powróci w jego działalności w połowie tego roku. Perspektywy na 2025 rok podlegają, mimo pewnego optymizmu przedstawicieli firmy, znacznej niepewności makroekonomicznej wpływającej na wzrost wolumenu kontenerów i stawki frachtowe.
Wśród wielu zmian w sektorze transportu morskiego szczególne zainteresowanie budzi rezygnacja z tras do szeregu portów, w tym tak dużych jak brytyjski Felixtowe. Ponadto już w 2024 roku duńska firma informowała o wycofaniu połączeń do polskich portów. Jednocześnie kończy szereg umów i sojuszy, rozpoczynając zarazem partnerstwo z Hapag-Lloyd w ramach Gemini Cooperation. Ambicją obu gigantów żeglugi jest stworzenie elastycznej i wzajemnie połączonej sieci oceanicznej, zapewniając po jej pełnym wdrożeniu niezawodność harmonogramu dostaw powyżej 90%. Pierwsze statki poruszające się nową trasą wyruszyły 1 lutego, zawijając do pierwszych portów.
Czytaj więcej: Maersk i Hapag-Lloyd uruchamiają nową linię oceaniczną. Start Gemini Cooperation
Firma wyznaczyła sobie cel, jakim jest osiągnięcie zerowej emisji gazów cieplarnianych netto na rok 2040, a także ustanowiła wymierne i ambitne cele krótkoterminowe na rok 2030, aby zapewnić znaczny postęp. W 2025 roku Maersk planuje wprowadzić do linii nowe statki posiadające napędy i technologie umożliwiające ograniczenie emisji CO2, wpisując się w plan ograniczania emisji CO2. Na ten moment posiada dziewięć kontenerowców posiadających niskoemisyjne napędy, a w 2025 roku dołączą do nich kolejne. Aktualny portfel zamówień obejmuje nawet 60 statków dwupaliwowych, zarówno własnych, jak i czarterowanych, o łącznej pojemności 800 000 TEU. Około 300 000 TEU będzie własnością firmy, podczas gdy pozostałe 500 000 TEU jest planowane w ramach umów czarteru na czas. Oprócz tego Maersk współpracuje z portami, m. in. w Antwerpii i Jokohamie w zakresie bunkrowania statków metanolem.
Więcej informacji, w tym dane statystyczne poszczególnych segmentów działalności, są dostępne na stronie Maersk.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych