W południowo-zachodniej części Lizbony odkryto pozostałości zakładu stoczniowego z fragmentami elementów okrętów wybudowanych ponad 300 lat temu. Do odkrycia ruin doszło w związku z budową linii metra.
Według archeologów z lizbońskiego ratusza, cytowanych przez portugalskie media, pozostałości dużych rozmiarów zakładu stoczniowego odkryto w pobliżu stołecznego osiedla Santos-o-Velho, usytuowanego przy delcie Tagu. Powstaje tam przedłużenie linii metra.
W trakcie dotychczasowych prac znaleziono fragmenty drewnianej rampy, pozwalającej wodować dużych rozmiarów nowe okręty, a także remontować uszkodzone jednostki. Działała ona w pobliżu istniejącej kiedyś w Santos-o-Velho plaży w delcie rzeki Tag.
Pierwsze ślady ruin stoczni odkryte zostały w styczniu br. Wezwane na miejsce ekipy archeologów z lizbońskiego ratusza odkryły następnie kanał o długości 80 m, mający 10 m głębokości.
Wstępne badania dowodzą, że zakład stoczniowy działał prężnie jeszcze w XVIII w., co zdaniem archeologów "dowodzi tam równocześnie dużej aktywności żeglarskiej".
Według badaczy istnieje domniemanie, że stocznia mogła istnieć przez kilkanaście wieków, a statki budowali w niej już Rzymianie. Ostatecznie w III w. opuścili oni Olisipo, jak nazywano Lizbonę w Imperium Rzymskim.
Archeolodzy nie wykluczają, że schyłek stoczni mógł mieć związek z dużymi zniszczeniami w delcie Tagu po nadejściu 1 listopada 1755 r. silnego trzęsienia ziemi oraz fal tsunami. Przypominają, że w kolejnych latach w miejscu zakładu pojawił się nasyp, który zasłonił dawną stocznię.
Portugalscy badacze nie wykluczają, że po kataklizmie w miejscu pracującej przez wieki stoczni podejmowano próby odbudowy zakładu. Nie zostały one jednak zakończone sukcesem.
Portugalski dziennik "Publico" przypomina, że w ostatnich latach w Lizbonie w rejonie delty Tagu natrafiano podczas prac budowlanych na pozostałości innych zakładów stoczniowych lub ruin portu morskiego.
W 2021 r. w bliskim sąsiedztwie osiedla Santos-o-Velho odkryto pozostałości zakładu, w którym remontowano okręty. Wśród znalezionych tam fragmentów statków były dobrze zachowane elementy jednostki pływającej z XVII w.
Z Lizbony Marcn Zatyka
zat/ zan/
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów