Roboty czerpalne i narzut z kamienia w portach osłonowych na Zatoce Gdańskiej oraz montaż wyposażenia hydrotechnicznego w śluzie. Poza tym próby ruchowe drugiego już mostu obrotowego i dalsze wykonywanie sztucznej wyspy na Zalewie. Tak w skrócie przebiegały prace na budowie Przekopu Mierzei Wiślanej w ostatnim czasie. Nowy kanał żeglugowy ma być gotowy jeszcze w tym roku.
Budowa Przekopu Mierzei Wiślanej jest główną częścią nowej drogi wodnej między Zalewem Wiślanym a Zatoką Gdańską. Inwestycja obejmuje realizację portu osłonowego od strony Zatoki Gdańskiej, a także kanału żeglugowego ze śluzą, jej zamknięciami oraz stanowiskami oczekiwania dla statków (z obu stron), budowę nowego układu drogowego wraz z dwoma mostami obrotowymi oraz sztucznej wyspy na Zalewie Wiślanym. Inwestorem jest Urząd Morski w Gdyni, a generalnym wykonawcą konsorcjum firm NDI/Besix.
– Jeśli chodzi o port osłonowy to w części wschodniej trwają roboty
czerpalne, wykonywany jest narzut z kamienia łamanego, układanie
betonowych elementów „x-block plus” oraz wykonywanie podłoża i warstwy
wyrównawczej z betonu, a także nadbudowy – wylicza Jacek Szymański,
dyrektor projektu z konsorcjum NDI/Besix. – Z kolei w części zachodniej
poza analogicznymi zadaniami dodatkowo zasypywana jest grodza oraz
układana jest geowłóknina separacyjna.
Powstają bramy śluzy
Nie
mniej dzieje się w rejonie kanału żeglugowego, gdzie w części
południowej właśnie zakończono montaż wyposażenia hydrotechnicznego, a w
części północnej zrealizowano wszelkie roboty żelbetowe. Trwa jeszcze
montaż elementów odbojowych i prace czerpalne. Już teraz gotowe są
pochylnie dla zwierząt – po dwie na każdym brzegu, o szerokości 5 m i
długości 22 m.
W samej śluzie, która stanowi serce tej
inwestycji, trwa m.in. montaż hydrotechniki oraz wykonywane są prace
zarówno przy bramie północnej, jak i południowej. To kluczowa
infrastruktura – dzięki niej będzie można sobie poradzić z różnicą
poziomu wody w Zatoce i w Zalewie.
Poza tym cały czas
prowadzone są prace związane z budową nowego układu drogowego, dzięki
któremu ruch statków nie będzie paraliżował ruchu samochodów. Pomogą w
tym dwa unikatowe w skali kraju mosty obrotowe. Jeden z nich, most
północny, od lata ubiegłego roku jest już w użytku. Z kolei most
południowy przechodzi testy mechanizmu obrotowego.
Ścianki sztucznej wyspy na ukończeniu
–
Intensywne roboty prowadzimy także w rejonie sztucznej wyspy.
Zakończyliśmy prace czerpalne związane z usuwaniem namułu z wnętrza
grodzy oraz z jej zasypem. Łącznie wykonano geotubę na 33 sekcjach. Poza
tym wykonano kamień hydrotechniczny na zakresie pasa technicznego na 32
sekcjach, na skarpie na 29 sekcjach oraz przekrojem docelowym na 18
sekcjach – relacjonuje Jacek Szymański dyrektor projektu z konsorcjum
NDI/Besix.
Pogrążono już prawie wszystkie ścianki szczelne i
wykonano zdecydowaną większość ściągów. Przypomnijmy sztuczna wyspa
będzie miała 181 ha. Ma być siedliskiem ptaków, które już ją polubiły.
Nieustannie wykonawcy prowadzą również prace elektryczne, teletechniczne i sanitarne. W ostatnim czasie trwał np. montaż układów przepompowni wód deszczowych w rejonie budynku Kapitanatu.
Testowano też nadrzędny
system sterowania NSS, integrowano system automatyki mostu północnego
oraz południowego, bram śluz oraz zewnętrzne systemy instalowane na
terenie przeprawy.
25 kilometrów nowej drogi
Generalny
wykonawca, konsorcjum NDI/Besix, nie zamierza zwalniać tempa. W
najbliższym czasie planuje m.in. zakończenie zasypywania grodzy i
wykonanie nadbudowy na falochronie zachodnim oraz realizację podłoża i
warstwy wyrównawczej na obu falochronach. Już wkrótce mają się też
rozpocząć próby ruchowe bram w śluzie.
Nowa droga wodna z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga to odcinek o długości blisko 25 kilometrów. Sam kanał żeglugowy ma mieć kilometr długości i pięć metrów głębokości.
Fot. materiały prasowe NDI/BESIX
Polski sektor transportu wodnego podkreśla znaczenie współpracy w obszarze badań i rozwoju
Nabrzeże Hanzy– nowa nazwa Nabrzeża Wyspy Spichrzów w Gdańsku
Rynek kontenerowy nadal w dołku
Oceanarium w kołobrzeskim porcie – nowa, całoroczna atrakcja?
Hongkong wypada z czołówki najbardziej zatłoczonych portów świata
Jest wyrok Trybunału Konstytucyjnego ws. nieruchomości portowych