Etiopia podpisała tzw. protokół ustaleń z samozwańczą republiką Somalilandu w sprawie korzystania z jednego z jej portów. Są to pierwsze kroki prawne na drodze do umożliwienia temu krajowi uzyskanie dostępu do morza – poinformował we wtorek premier Etiopii Abiy Ahmed.
Szczegóły porozumienia nie zostały upublicznione, ale rozmowy poprzedzające protokół ustaleń skupiały się na porcie Berbera w Somalilandzie.
Doradca Abiya ds. bezpieczeństwa narodowego, Redwan Hussien, poinformował w serwisie X (d. Twitter), że porozumienie mogłoby również umożliwić Etiopii dostęp do „wynajętej bazy wojskowej” na morzu.
Protokół ustaleń nie jest prawnie wiążący, chociaż jest postrzegany jako oświadczenie woli i może prowadzić do traktatu nakładającego obowiązki na strony, które go podpisały.
Addis Abeba przedstawia podpisanie dokumentu jako wielkie zwycięstwo dyplomatyczne. Premier Abiy, który podpisał protokół ustaleń z prezydentem Somalilandu Muse Bihi Abdi w stolicy Etiopii, napisał w X, że „wszystko, co można powiedzieć, to Bogu dzięki”.
W przemówieniu podczas ceremonii podpisania umowy Abdi podkreślił, że umowa zakłada, że w przyszłości Etiopia uzna Somaliland za niepodległy kraj.
Ministerstwo spraw zagranicznych Somalilandu oświadczyło, że „historyczne porozumienie zapewnia Etiopii dostęp do morza dla jej sił morskich, w zamian za formalne uznanie Republiki Somalilandu, co stanowi znaczący dyplomatyczny kamień milowy dla naszego kraju”.
Doprecyzowano, że chodzi dostęp o długości 20 kilometrów dla etiopskich sił morskich, dzierżawiony na okres 50 lat.
Na nadzwyczajnym posiedzeniu rządu Somalii, która uważa Somaliland za część swojego terytorium, odrzucono porozumienie z Etiopią. Ambasador Somalii w Addis Abebie został wezwany do kraju na konsultacje.
Somaliland odłączył się od Somalii ponad 30 lat temu i nie jest uznawany przez ONZ ani przez Unię Afrykańską za niepodległe państwo.
Etiopia utraciła dostęp do morza po secesji Erytrei na początku lat 90. XX wieku. Obecnie ten zamieszkany przez ponad 100 milionów osób kraj jest najludniejszym śródlądowym państwem na świecie. Do tej pory Etiopia wykorzystywała port w sąsiednim Dżibuti do realizacji większości swojego importu i eksportu.
baj/ zm/
Arkadiusz Marchewka: rozwój żeglugi śródlądowej jednym z priorytetów Ministerstwa Infrastruktury
W szczecińskiej Radzie Miasta powstała nowa komisja ds. gospodarki morskiej
EKG: infrastruktura transportowa dla zrównoważonego rozwoju gospodarczego i bezpieczeństwa
Podpisano umowę dt. budowy multimodalnego kolejowego węzła przeładunkowego w Porcie Szczecin
RWE i Port Karlshamn razem dla rozwoju bałtyckiej energetyki wiatrowej
Wiceszef MI: o 33 mln zł więcej środków w programie dot. budowy drogi wodnej przez Mierzeję