Niedawno reaktywowany port w Najin, położony przy granicy północnokoreańsko-rosyjskiej, stał się strategicznym punktem wspierającym agresję Rosji na Ukrainie. Eksperci zwracają uwagę na wzmożony ruch statków w tym regionie, co ich zdaniem ma kluczowe znaczenie dla dostaw broni na fronty ukraińskie, jednocześnie wzmacniając słabnącą gospodarkę Korei Północnej.
Obserwacje satelitarne pokazują, że od października do grudnia port w Najin był miejscem intensywnej aktywności. Przybywały tam statki, załadowywano kontenery i przygotowywano wagony kolejowe do transportu. Wzmożenie ruchu w porcie nastąpiło po oskarżeniach ze strony USA, że Korea Północna dostarcza amunicję do Rosji. Biały Dom dostarczył dowody w postaci zdjęć wskazujących na dowożenie broni do rosyjskiego miasta Tichorieck, skąd miała być ona przekazana na fronty ukraińskie.
Chociaż Korea Północna jest objęta zakazem handlu bronią od około 15 lat, jej aktywność w Najin sugeruje inaczej. Jaewoo Shin, analityk cytowany przez Bloomberga, uważa, że liczba operacji morskich oraz przewożonych kontenerów wskazuje na znaczącą i ciągłą wymianę, możliwie obejmującą broń i inne dostawy wojskowe.
Wykorzystanie portu w Najin stanowi istotny element w utrzymywaniu presji bojowej Rosji na Ukrainie. Istnieją obawy, że rosnące dostawy amunicji, w tym setek tysięcy pocisków artyleryjskich, zyskują na znaczeniu zwłaszcza w obliczu podziałów w Kongresie USA i w Unii Europejskiej odnośnie pomocy militarnej dla Ukrainy.
Jak informuje Bloomberg, statki cumujące w Najin wyłączają transpondery morskie, co utrudnia śledzenie ich ruchów. Takie działania wskazują na tajne aspekty tych operacji, które mogą obejmować przemyt broni i sprzętu wojskowego.
Handel między Koreą Północną a Rosją ma znaczenie strategiczne także dla Kim Dzong Una, który dzięki niemu ma możliwość łagodzić skutki międzynarodowych sankcji związanych z rosnącym arsenałem nuklearnym Korei Północnej.
W kontekście tego rozwoju wydarzeń, napięcia na Półwyspie Koreańskim mogą się nasilać, co stanowi wyzwanie dla globalnego bezpieczeństwa. Współpraca między Koreą Północną a Rosją, mimo międzynarodowych sankcji i potępienia, zdaje się nabierać tempa.
"Puls Biznesu": Konsorcjum SBT zaskarżyło decyzję o dzierżawie terminalu zbożowego
Niemieckie porty w kryzysie, a strategia ich ratowania rozczarowuje
Debata "Polskie porty morskie" na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym
Zaczepił w Danii o most, płynie do Polski
CMA CGM i CEVA Logistics oficjalnym partnerem logistycznym igrzysk Paryż 2024
Floty i szlaki żeglugowe bezpieczne dzięki dostępności map elektronicznych. Biura hydrograficzne powinny pomóc żegludze