Trwająca od lutego ubr. wojna na Ukrainie okazała się wyjątkowo bolesna dla krajowej branży żeglugowej, jednak w ostatnim czasie udało się jej częściowo podźwignąć z kryzysu. Krajowe statystyki podają, że w okresie styczeń-listopad br. porty zwiększyły przeładunki w porównaniu do analogicznego okresu w 2022 roku o 15,8%, do 52,8 mln ton. Jest to efekt wykorzystania tzw. "korytarza zbożowego", współpracy międzynarodowej i sukcesów w zakresie zabezpieczenia ukraińskich wód terytorialnych i infrastruktury morskiej.
O tegorocznych wynikach poinformowała Administracja Portów Morskich Ukrainy (Адміністрація морських портів України, AMPU). Wskazała, że wynik jest lepszy o 7,2 mln ton (45,6 mln ton w 2022 roku). W sumie wyeksportowano 47,9 mln ton ładunków, a importowano 4,6 mln ton. Poprawie uległa także infrastruktura portowa, usprawniając także transport rzeczny, we współpracy z Rumunią, gdyż nad Morzem Czarnym i na Dunaju otwarto w sumie 23 nowe terminale, pozwalając zwiększyć obsługę statków transportowych. Dzięki współpracy z Rumunią eksport z portów naddunajskich wzrósł do 4 mln ton miesięcznie.
Po tym jak doszło do eskalacji walk na Morzu Czarnym w związku z zerwaniem przez Rosję umowy ws. korytarza zbożowego, ukraińskie resorty: Ministerstwo Infrastruktury, Ministerstwo Spraw Wewnętrznych Ukrainy, Sztab Generalny Sił Zbrojnych Ukrainy, Służba Bezpieczeństwa Ukrainy i Główna Dyrekcja Wywiadu Ministerstwa Obrony Ukrainy doprowadziły do otwarcia nowego 10 sierpnia br., we współpracy z zagranicznymi partnerami. Tylko od 30 listopada działające w jego ramach porty miały przeładować nawet 6,4 mln ton.
Fot. Administracja Portów Morskich Ukrainy
Fot. Administracja Portów Morskich Ukrainy
Obecny rok stał się też udanym dla Administracji Portów Morskich Ukrainy, gdyż urząd stał się pełnoprawnym członkiem międzynarodowej branży morskiej, współpracując z bliźniaczymi podmiotami z innych państw przy projektach odbudowy ukraińskiej żeglugi oraz infrastruktury portowej. Wśród priorytetów AMPU na kolejny rok znajdują się wzrost frachtu w porcie morskim, rozwój klastra Portowego Dunaj jako głównej alternatywnej drogi eksportowej morskiej, odbudowa infrastruktury portowej, która doznała znacznych szkód w wyniku ataków wroga, realizacja projektów inwestycyjnych oraz projektów partnerstwa publiczno-prywatnego.
Choć w tym roku ukraińska branża portowa zaliczyła wzrost, to wciąż nieco ponad 1/3 przeładunków sprzed wojny. W 2021 roku porty obsłużyły 153,3 mln ton ładunków. Ponadto od rozpoczęcia rosyjskiej inwazji aktywnie działa tylko 6 z 13 należących do państwa portów: Czarnomorsk, Izmaił, Odessa, Piwdennyj oraz Ust-Dunajsk.
Fot. Depositphotos
"Puls Biznesu": Konsorcjum SBT zaskarżyło decyzję o dzierżawie terminalu zbożowego
Niemieckie porty w kryzysie, a strategia ich ratowania rozczarowuje
Debata "Polskie porty morskie" na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym
Zaczepił w Danii o most, płynie do Polski
CMA CGM i CEVA Logistics oficjalnym partnerem logistycznym igrzysk Paryż 2024
Floty i szlaki żeglugowe bezpieczne dzięki dostępności map elektronicznych. Biura hydrograficzne powinny pomóc żegludze