• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Zełeński: Dzięki wygranej bitwie o Morze Czarne Ukraina przetransportowała prawie 7,5 mln ton ładunków

Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Zełeński: Dzięki wygranej bitwie o Morze Czarne Ukraina przetransportowała prawie 7,5 mln ton ładunków

Partnerzy portalu

Dzięki nowemu korytarzowi zbożowemu Ukraina miała zdołać wyeksportować 7,5 mln ton towarów. Zdaniem władz jest to efekt skutecznych działań na froncie morskim, dzięki czemu rosyjska flota ma nie zagrażać statkom transportowym. Wołodymir Zełeński podkreślił zdalnie podczas szczytu przywódców państw G8, że jego kraj "wygrał tę bitwę".

Wraz z zerwaniem umowy zbożowej między Ukrainą a Rosją w lipcu br. doszło do eskalacji walk na Morzu Czarnym. Z jednej strony siły rosyjskie dokonały szeregu ataków rakietowych na morską infrastrukturę m.in. w Odessie i Mikołajewie, niszcząc m.in. kontenery zbożowe. W trakcie walk ucierpiały również cywilne jednostki nawodne, a poważnym zagrożeniem stały się miny morskie, używane przez obie strony. W odpowiedzi Siły Zbrojne Ukrainy dokonały szeregu ataków na rosyjskie instalacje, niszcząc bądź uszkadzając szereg okrętów, w tym spektakularnie eliminując okręt podwodny Rostów nad Donem oraz dopiero zwodowaną korwetę proj. proj. 22800 (typ Karakurt), mającej otrzymać nazwę Askold. Regularnie dokonuje też ostrzału instalacji na Kymie, okupowanym od 2014 roku przez Rosję.

– Ukraina wygrała bitwę na Morzu Czarnym i teraz na tym obszarze wodnym nie panuje już rosyjski terror. Przywrócono normalną wysyłkę. A każdy nowy ładunek z naszych portów przynosi korzyści także światowemu bezpieczeństwu żywnościowemu. Nowym korytarzem eksportowym, który uruchomiliśmy po wypędzeniu rosyjskiej floty, przewieziono już prawie 7,5 mln ton towarów – powiedział prezydent Ukrainy.

W sierpniu Ukraina otworzyła nowe trasy dla statków handlowych, mających korzystać z portów kraju. Ponadto rozwijano współpracę z innymi państwami, by z ich pomocą drogą morską wyeksportować szczególnie ważne transporty zboża. Podnoszono tu udział w tym przedsięwzięciu choćby rumuńskiej Konstancy, litewskiej Kłajpedy, a także polskich portów.

Mimo hasła o "wygranej bitwie" należy jednak pamiętać, że nie kończy to wojny na Morzu Czarnym, gdyż Ukraina nie uzyskała realnej dominacji na tym akwenie, a Rosja, mimo poniesionych strat, wciąż posiada siły zdolne do zagrożenie infrastrukturze nadmorskiej. Podczas drugiego międzynarodowego szczytu „Zboże z Ukrainy”, który odbył się 25 listopada, Wołodymir Zełeński przekazał, że kraj zabezpieczył umowy na otrzymanie kolejnych okrętów, tym razem w związku z ochroną statków towarowych poruszających się w ramach wspomnianego korytarza zbożowego na Morzu Czarnym.

Fot. Depositphotos

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.