Coraz bardziej zaawansowane są prace na drugim etapie budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. Umowa między inwestorem – Urzędem Morskim w Gdyni, a wykonawcą – firmą Budimex SA została podpisana w kwietniu ubiegłego roku. Wartość kontraktu wynosi ponad 574 mln zł, a czas przewidziany na jego realizację to 24 miesiące.
– Już niedługo, bo 17 września otworzymy Kanał Żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną. To pierwszy etap wielkiego projektu, jakim jest budowa nowej drogi wodnej, która umożliwi otwarcie portu w Elblągu na Bałtyk. Jednym z elementów inwestycji łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską są prace na rzece Elbląg wraz z budową obrotowego mostu w Nowakowie. Szczególnie cieszy mnie to, że prace w ramach tego zadania również prowadzone są zgodnie z harmonogramem, a zaawansowanie robót osiągnęło już półmetek – powiedział wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.
Zakres prac wynikający z umowy obejmuje przebudowę istniejącego toru
wodnego na rzece Elbląg w zakresie obudowy brzegów, które docelowo
przejmą funkcje przeciwpowodziowe wałów ziemnych, budowę przystani
niskich, ułatwiających dostęp do rzeki oraz budowę mostu obrotowego nad
rzeką Elbląg w miejscowości Nowakowo, wraz ze zmianami układu drogowego.
–
Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską wchodzi w
decydujący etap. Elementem bardzo ściśle związanym z drugim etapem jest
droga powiatowa oraz most w Nowakowie, który budujemy jako nową
przeprawę. Obecnie wykonywana jest konstrukcja stalowa w miejscu
prefabrykacji. Na miejscu mamy wykonane konstrukcje żelbetowe wszystkich
podpór. Trwają roboty wykończeniowe związane z tymi podporami – mówi
Andrzej Małkiewicz zastępca pełnomocnika do spraw realizacji projektu z
Urzędu Morskiego w Gdyni.
Aktualnie w ramach inwestycji
wykonawca drugiego etapu, firma Budimex, wykonuje roboty
hydrotechniczne, takie jak: pogrążanie ścianek szczelnych i ich
kotwienie, roboty mikropalowe oraz roboty żelbetowe.
– W tej
chwili przede wszystkim realizowane są roboty kafarowe. Mamy
zrealizowane 80 proc. pogrążania grodzic, a także ponad połowę mikropali
i kleszczy kotwiących tę konstrukcję. Cały kontrakt jest zaawansowany w
ok. 50 proc. W tej chwili na budowie pracuje ok. 200 pracowników i
ponad 20 jednostek pływających. Mamy 5 zespołów do pogrążania grodzic i 5
zespołów pogrążających mikropale. Planujemy ukończyć pogrążanie grodzic
we wrześniu lub październiku. W sierpniu kończymy podpory obiektu
mostowego i rozpoczynamy montaż konstrukcji stalowej. Natomiast w
październiku rozpoczynamy roboty drogowe, które też planujemy w znacznej
części ukończyć w tym roku – mówi Grzegorz Małasiewicz, dyrektor ds.
hydrotechniki Rejonu Budimex SA.
Zadaniem inwestycji jest
ożywienie województwa warmińsko-mazurskiego, w szczególności portu w
Elblągu. Nowe rozwiązanie infrastrukturalne ma być motorem rozwoju
gospodarczego całego regionu. Budowa nowej drogi wodnej stworzy szansę
na rozwój gospodarczy dla wszystkich portów Zalewu Wiślanego, a także
znacząco skróci dotychczasową drogę przez Cieśninę Piławską o prawie sto
kilometrów.
Po zakończeniu całości prac, droga wodna łącząca
Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską umożliwi wpływanie do portu w Elblągu
jednostek o długości do 100 metrów oraz do 20 metrów szerokości
i zanurzeniu 4,5 m.
Port morski – zainwestujesz albo wypadniesz z rynku. 80 mld euro potrzebne od zaraz
Turcja ogłasza blokadę handlową z Izraelem
Iran będzie korzystał z portów morskich na Kubie
Elektryczny holownik Damen: dwa holowania na jednym ładowaniu, bateria pełna w 2 godziny
Burmistrz Hamburga do portowców: nie wikłajcie się w przemyt narkotyków
Duński port ze zgodą na pogłębienie, bliżej do stania się bazą NATO