• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Rozpoczyna się rozbudowa Terminalu Naftowego w Gdańsku

pc/pern.pl/PAP

06.02.2019 17:17 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Rozpoczyna się rozbudowa Terminalu Naftowego w Gdańsku

Partnerzy portalu

Rozpoczyna się rozbudowa Terminalu Naftowego w Gdańsku - GospodarkaMorska.pl

Rusza budowa pięciu nowych zbiorników na ropę w Terminalu Naftowym w Gdańsku. W środę PERN przekazał plac budowy konsorcjum realizującemu ten projekt. Planowany termin wykonania inwestycji wynosi 21 miesięcy od dnia podpisania umowy, czyli będzie to 16 października 2020 r.

Wykonawcą zbiorników w TNG jest konsorcjum Naftoremont-Naftobudowa, jako lider, oraz firma Agat – partner konsorcjum. W postępowaniu przetargowym to właśnie ten wykonawca zaproponował najkorzystniejszą ofertę, której wartość sięga 327 mln zł.

– Dzięki temu projektowi pozyskamy łącznie blisko 400 tys. m³ nowych pojemności. Pozwolą one na jeszcze bardziej efektywną obsługę statków zawijających z ropą do Naftoportu. Nowe pojemności są potrzebne naszym klientom, którzy coraz więcej ropy sprowadzają do Polski drogą morską – podkreślił Tadeusz Zwierzyński, wiceprezes PERN.

– Rozbudowa Gdańskiego Terminalu Naftowego jest obecnie największą tego typu inwestycją w skali kraju. Cieszy nas fakt, że ten projekt będzie realizować Naftoremont-Naftobudowa, spółka z Grupy Kapitałowej Polimex Mostostal, która ma kilkudziesięcioletnie doświadczenie i kadry wyspecjalizowane w realizacji tego typu inwestycji – powiedział Krzysztof Figat, prezes zarządu Polimex-Mostostal.

To już kolejny projekt inwestycyjny PERN w obszarze surowcowym. Obecnie w bazie w Gdańsku trwa budowa dwóch zbiorników na ropę o pojemności 100 tys. m³ każdy. Planowany termin zakończenia inwestycji przypada na kwiecień 2020 roku.

W TNG Gdańsk działa teraz 6 magazynów o łącznej pojemności 375 tys. m³. Obecnie PERN zamierza wybudować trzy zbiorniki o pojemności 100 tys. m³ każdy oraz 2 zbiorniki o pojemności 45 tys. m³ każdy.

TNG został wybudowany przez PERN w latach 2012-16. To jedyny taki obiekt w Polsce, działający jako surowcowy hub morski, przyjmujący różne gatunki ropy naftowej, co pozwała zarówno na ich separację, jak również blendowania – mieszanie, w zależności od potrzeb klientów. Koszt budowy TNG wraz z niezbędną infrastrukturą wyniósł 412 mln zł.

Pod koniec stycznia PERN podał, iż Walne Zgromadzenie zatwierdziło tam Wieloletni Plan Strategiczny do 2022 r., który zakłada nakłady inwestycyjne w całej grupie kapitałowej spółki na poziomie 2,7 mld zł.

PERN to strategiczny podmiot dla bezpieczeństwa energetycznego Polski, który zarządza bazami magazynowymi ropy naftowej o łącznej pojemności ok. 3,5 mln metrów sześc. oraz siecią ponad 2,6 tys. km rurociągów naftowych i paliwowych. Spółka tłoczy ropę naftową z Rosji do rafinerii krajowych: PKN Orlen w Płocku i Grupy Lotos w Gdańsku, a także do dwóch rafinerii w Niemczech. Transportuje też surowiec dostarczany drogą morską do gdańskiego Naftoportu.

W wyniku sfinalizowanego z początkiem 2018 r. połączenia z OLPP – wcześniej spółką ze swej grupy kapitałowej, która była największym w Polsce podmiotem składowania i przeładunku paliw płynnych – PERN przejął 19 baz magazynowych o łącznej pojemność ok. 1,8 mln metrów sześc. 

PERN jako krajowy lider logistyki naftowej i strategiczna spółka gwarantująca bezpieczeństwo energetyczne Polski, jest wiodącym podmiotem w zakresie magazynowania ropy naftowej i paliw płynnych oraz transportu rurociągowego ropy naftowej i paliw.

Naftoremont-Naftobudowa natomiast to spółka należąca do Grupy Kapitałowej Polimex Mostostal, świadcząca usługi remontowe, modernizacyjne i inwestycyjne dla przemysłu rafineryjno-petrochemicznego, chemicznego, gazowniczego i ochrony środowiska w Polsce i za granicą. Firma prowadzi inwestycje w formule generalnego wykonawcy, jak również EPC (pod klucz) oraz prace w branży mechanicznej, antykorozyjnej i izolacyjnej.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.