pc
Każdy odcinek nowej drogi oznacza dla nas otwieranie szampana – mówił w poniedziałek na antenie Radia Gdańsk Łukasz Greinke, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk. Odniósł się w ten sposób do oddanego do użytku w miniony piątek prawie 33-kilometrowego fragmentu autostrady A1 od Pyrzowic pod Częstochowę. Czas przejazdu na tym odcinku ma się teraz skrócić z 40 do ok. 15-20 minut.
– Zawsze powtarzamy, że potrzebujemy całego „układu krwionośnego”. Możemy mieć najpiękniejsze nabrzeża w porcie, natomiast musimy jakoś te towary do niego doprowadzić lub wyprowadzić. Dlatego z naszego punktu widzenia, każdy kilometr nowej drogi, który pozwoli ominąć ruch aglomeracji miejskich, zawsze oznacza bardzo dobrą wiadomość – mówił na antenie Radia Gdańsk Łukasz Greinke, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.
Podkreślił, że z punktu widzenia transportowania towarów do portu, najważniejsze są właśnie autostrada A1 oraz droga ekspresowa S7. Dodał, że dla rozwoju portu niezbędny jest także odpowiedni układ kolejowy, zapewniający obsługę składów o długości 740 m. Intensywne prace w tym zakresie, mające poprawić drogowo-kolejowy dostęp, trwają obecnie w terminalu kontenerowym DCT Gdańsk.
I półrocze 2019 r. było w Porcie Gdańsk rekordowe. Przeładowano 27,3 mln t towarów. Plany rozwojowe Portu Gdańsk zakładają, że dynamika przeładunków zwiększy się jeszcze bardziej w kolejnych latach. A to za sprawą nie tylko przebudowy istniejących obszarów, ale także dzięki planom budowy Portu Centralnego. Prace nad realizacją tego projektu rozpoczną się jeszcze w tym roku, a pierwsze nowe terminale mogą pojawić się już w 2029 roku. Po uruchomieniu tej inwestycji, Port Gdańsk może przeładowywać nawet 100 mln t towarów rocznie.
Port Centralny w Gdańsku ma zostać wybudowany w formule Partnerstwa Publiczno-Prywatnego. Projekt otrzymał rządowe wsparcie m.in. Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, premier Beaty Szydło oraz premiera Mateusza Morawieckiego. Koszt inwestycji to ok. 12 mld zł, uwzględniając wydatki po stronie administracji morskiej na budowę falochronów, obrotnic i torów podejściowych.
Zarząd Morskiego Portu Gdańsk zarządza portem morskim w Gdańsku, który jest kluczowym węzłem komunikacyjnym w regionie. W skład infrastruktury portowej wchodzi osiem nabrzeży o długości ponad 20 km. ZMPG podzielony jest na dwie części: Port Wewnętrzny usytuowany wzdłuż Martwej Wisły i kanału portowego, oraz Port Zewnętrzny z bezpośrednim dostępem do Zatoki Gdańskiej, gdzie znajduje się m.in. nowoczesny głębokowodny terminal kontenerowy DCT.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Okno Maersk na Azję. Firma otwiera centrum logistyczne w Szanghaju
Służby i instytucje przygotowują się do sezonu zimowego. Spotkanie z udziałem ministra infrastruktury
KE dała zielone światło na unijne finansowanie inwestycji w porcie w Elblągu
Fąfara: w przyszłym roku Orlen może dostarczyć Ukrainie 1 mld m sześc. gazu
Południowa perspektywa na dostęp do morza. Porty Szczecin i Świnoujście bramą dla Dolnego Śląska i Opolszczyzny
10 tys. żołnierzy i funkcjonariuszy będzie pilnować infrastruktury krytycznej